سنگ عقیق (آگات) چیست؟ - صنایع سنگ افشاری

سنگ عقیق (آگات) چیست؟ - صنایع سنگ افشاری

این سنگ در کل جهان بی نظیر است. استفاده از این سنگها که عمدتاً بعنوان یک ماده تزئینی در پروژه های معماری غیر فعال می مانند ، مزیت اضافی برای اقتصاد ملی است. سنگ های عقیق مواد سنگین ، جامد و مناسب هستند و برای سلامتی انسان بی ضرر هستند. بنابراین می توان از آنها به عنوان متریال سنگ فرش برای دکوراسیون داخلی ساختمان ها استفاده کرد.
صنایع سنگ افشاری
1400/6/5
1 نظر

درباره سنگ عقیق

مدت زمان مطالعه: 20 دقیقه

کلمه عقیق مربوط به گروه کانیهای یونانی سابق است. نام "عقیق" از رودخانه "آکاتس" گرفته شده است که در حال حاضر به عنوان "کارابی" یا "کانیتلو" شناخته می شود. با این حال ، از
 آن برای بسیاری از انواع کلسدونی و کوارتز که در زمانهای قدیم با این نامها و در روزهای ما با نامهای مختلف شناخته می شد نیز استفاده می شد.
 
اگرچه بسیاری از نویسندگان اظهار می کنند که رودخانه ای که نام خود را گذاشته است ، محل دقیق کشف سنگریزه های عقیق برای اولین بار است. با اشیای عقیق موجود در کاوش های باستان شناسی می توان دریافت که اولین کشفیات در هند و آناتولی انجام شده است. این ماده در ترکی " اونیکس" نامیده می شود.
در سنگبری افشاری کلیه سنگ های تزئینی و قیمتی شامل سنگ آگات (عقیق)، سنگ تراورتن، سنگ کوارتز، سنگ کریستال، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ های دیگر صیقل داده شده و آماده مصرف برای کاربرددهای مختلف میشوند. 
 

منطقه جغرافیایی جایی که سنگ عقیق پیدا شد

اگرچه می توان آن را در بسیاری از مناطق ترکیه یافت ، اما شاید زیباترین و غنی ترین ذخایر سنگ عقیق در مساحتی تقریبی 100 کیلومتر مربع در قسمت جنوبی ولسوالی های شابانیزوی و الدیوان در استان چانکوری واقع شده باشد. بخش شمالی منطقه چوبوک در استان آنکارا. با این حال ، منطقه چوبوک دارای اهمیت بی نظیری است از این جهت که هم بیشترین علاقه را به این سنگ نشان می دهد و هم به نوعی تحت حمایت این نام است. از نظر ریخت شناسی ، این منطقه از تپه های مسطح و پراکنده ، دره های وسیع و جلگه ای و تا حدی جنگل تشکیل شده است. ارتفاع متوسط 1200 متر است. در طول تابستان ، هوا خشک است و میانگین دمای هوا تقریباً 25 درجه سانتی گراد است اما برف می بارد و درجه حرارت در زمستان 0-5 درجه سانتی گراد است.
 

شکل گیری و کشف سنگ عقیق در منطقه

نظریه های زیادی در مورد تشکیل سنگ عقیق از دو قرن گذشته تا به امروز ارائه شده است. با این حال ، مکانیسم های تشکیل آنها هنوز مشخص نشده است. این نظریه ها به اندازه انواع سنگ عقیق متنوع نیستند ، اما یک چیز مسلم است: برخی از آنها حقیقت را منعکس می کنند. با وجود تنوع زیاد سنگ عقیق ، هیچ نظریه ای وجود ندارد که همه انواع سنگ عقیق را نشان دهد.
 

مفصل ترین بررسی زمین شناسی قسمت شمالی ناحیه چوبوک در استان آنکارا ، جایی که سنگ های عقیق به طور قابل توجهی در آن نهفته است. 

در پایان نامه دکتری مورات حتیپ اوغلو در سال 1996 به پایان رسید. طبق پایان نامه ، قدیمی ترین واحد منطقه تعیین شده است به عنوان "سنگ های اساسی" که مخفف سینه های قدیمی و شست های اولیه و متاگرانیت ها است. اینها با سنگهای رسوبی سن مسوزوئیک دارای ویژگیهای ملانژ که به عنوان "سری مختلط" نامیده می شوند ، همراه است.
در بالای آنها ، توفهای دارای حفره نامناسب ، مواد پیروکلاستیک ، سنگهای میانی و گدازه های اولیه (آندزیت ، بازالت) و سن میوسن (نئوژن) وجود دارد.

"سری آتشفشانی" که حجمهای اسیدی (ریولیت ، داسیت) این سنگها را برش می دهند. مجموعه دیگری که به طور مداوم در مورد آنها صحبت می کند ، "سری رسوبی" سن پلیوسن است که شامل گدازه ، سنگ آهک و سنگریزه های کمی سخت شده است که حاوی سنگریزه های ماسه سنگ ، سنگ گچ و ماسه سنگ است. سرانجام ، پوشش آبرفتی کواترنر به طور متناوب در بالای آن باقی می ماند.
 
در سنگبری افشاری کلیه سنگ های تزئینی و قیمتی شامل سنگ آگات (عقیق)، سنگ تراورتن، سنگ کوارتز، سنگ کریستال، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ های دیگر صیقل داده شده و آماده مصرف برای کاربرددهای مختلف میشوند. 

این واحدها سنگهای عقیق در این ناحیه عمدتا در دو نوع سنگ آجدار یافت می شوند: آندزیت (بازالت) و ریولیت. پس از جامد شدن گدازه های آندزیتی و بازالتی ، ترک های کششی در جهت NW و ترک های برشی در جهت NESW و NW-SE در این سنگ ها در نتیجه کشش ایجاد شده توسط نفوذ اسیدی ، که توسط فعالیت ماگمایی آزاد می شود ، تکامل یافته است. این ناحیه ترک دارای عقیق لایه ای است که دارای میله های تابشی ، شبه شکل ، کریستالی و سازندهای سیلیسی دیگر است.
 

این سنگهای عقیق بطور ویژه و برای اولین بار توسط مورات حتیپ اوغلو با عنوان "عقیق ممنوع" به عنوان عنوان علمی و "عقیق چوبوک" برای هدف گذاری در صنعت نامگذاری شده اند. 

سنگ عقیق که تجسم این نوع منحصر به فرد است بسته شدن فقط در منطقه آنکارا یافت می شود. شکافها و ترکهای خنک کننده که جهتهای متفاوتی در ناحیه تماس ریولیتها دارند ، دارای سنگهای عقیق گره ای و گرد یا نامنظم ، عقیق جلبک دریایی و سنگدانه های خالی متبلور هستند. در این منطقه که سنگ عقیق تشکیل می شود ، تغییرات و جایگزینی های ژئوشیمیایی صورت گرفته است.
 
معدنی سازی ترمولیت-اکتینولیت ، کلریت و زئولیت در منطقه ترک آندزیت از طریق فعالیت گرمابی ، از غشا به مرکز توسعه یافته است. کانی زئولیت در داخل یک رگ مانند نوارهای تابشی رشد کرده است. علاوه بر این ، در طول فرآیند تشکیل سنگ عقیق ، این کریستال ها بدون آسیب رساندن به اسکلت اندوسکی اولیه با سیلیس جایگزین شده اند.
 
پس از این مطالعات انجام شده برای تعریف زئولیت ، نتیجه گیری نشان داد که این ماده معدنی احتمالاً "اسکولیت" بوده است. در طی این فرایند ، ویژگی های بافتی دو نوار اصلی (متحدالمرکز و اروگوئه) و بسته شدن سنگهای عقیق با استفاده از ماکروسکوپی ، پتروگرافی و اولتراسیمروسکوپی آشکار شد.
 
در سنگبری افشاری کلیه سنگ های تزئینی و قیمتی شامل سنگ آگات (عقیق)، سنگ تراورتن، سنگ کوارتز، سنگ کریستال، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ های دیگر صیقل داده شده و آماده مصرف برای کاربرددهای مختلف میشوند.
مشاهدات آموخته شد که توضیح سازندهای نواری از طریق میکروسکوپی ماکروسکوپی و حتی قطبی سازی مشاهدات می توانند گمراه کننده باشند و بهترین نتایج را فقط می توان با مشاهدات نوری الکترون به دست آورد. 
هنگامی که انواع سازندهای زمین شناسی در منطقه آنکارا مورد توجه قرار می گیرد ، ویژگی های مورفولوژیکی نظری که قبلاً به عنوان فرضیه های مختلف سازندهای عقیق برای نمونه ها در نقاط مختلف جهان بیان شده بود ، راه را برای روشن شدن منشأ تشکیل این سنگ ها در منطقه باز کرد.
 
منطقه با توجه به ساختارهای موجود در این سنگهای عقیق مانند نوارها و بستهای مختلف ، می توان فرض کرد که عقیقها به طور مشابه در سیستم سیلیس کلوئیدی ، در مرحله بعد از تغییرات هیدروترمال ژئوشیمیایی شکل گرفته اند. در کنار تجزیه ، جایگزینی و تجمع سیلیس در هنگام تشکیل عقیق ، اصول شیمی کلوئیدی نقش مهمی ایفا کرده است. هیدروترمالگردش خون محلول های سیلیس و الکترولیت هایی را که برای حرکت تشکیل عقیق ضروری هستند ، تضمین می کند.
 
بعلاوه فعالیتهای گرمابی ، گرما ، فشار ، غلظت و pH ابزارهای مهمی در سازندهای سنگ عقیق هستند. سنگ های عقیق در این منطقه در دمای 100-200 درجه سانتی گراد و فشار ایجاد شده اند که نزدیک به شرایط سطح است. در مورد مقدار pH ، معمولاً بین 6-9 برای سنگ های عقیق است. نوار متحدالمرکز در سنگهای عقیق تجسم الیاف کروی یا موازی تابشی است و این الیاف در طول مرحله ژله تشکیل شده است. این الیاف به دلیل ظاهر مایل ، تک بلور نیستند.
 
سنگ عقیق  
در سنگبری افشاری کلیه سنگ های تزئینی و قیمتی شامل سنگ آگات (عقیق)، سنگ تراورتن، سنگ کوارتز، سنگ کریستال، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ های دیگر صیقل داده شده و آماده مصرف برای کاربرددهای مختلف میشوند. 

نوار اروگوئه را می توان به صورت رسوب گذاری افقی دانه های سیلیس خشن ناشی از گرانش توضیح داد.

بسته شدن های منحصر به فرد در سنگ های عقیق سوزنی که در ناحیه ترک آندزیت در منطقه چوبوک یافت می شوند ، بدون شک ناشی از جایگزینی ها است. بسته های لوله ای داخل سنگ های عقیق که بین شکاف های سنگ ریولیتیک یافت می شوند ریشه در رشد بی نظیری دارند. این رشد قلیایی یا قوسی توسط یک ژل سیلیکا که حاوی قلیایی سیلیکات است شکل گرفته است.

ذخایر اقتصادی سنگ عقیق در منطقه این منطقه با دارا بودن مهمترین سنگ عقیق ترکیه ، قطعاً دارای ذخیره عقیق غنی است.

در طول مطالعات مفصل انجام شده در این منطقه توسط مورات حتیپ اوغلو ، ارزیابی شد که مقدار بدن ندولار در سنگهای ریولیتی و عدد بدن لایه ای در داخل سنگهای آندزیتی سنگ عقیق بیش از 1 میلیون تن در ذخیره قابل مشاهده و با منابع ناشناخته است. ، تعداد ذخایر می تواند به بیش از 2 میلیون تن برسد.
 
با توجه به اینکه حداقل قیمت سنگ عقیق در بازار جهانی 5000 دلار در تن است ، این یک حقیقت است که ذخایر سنگ عقیق در این منطقه به همراه مساحت 100 کیلومتر مربع آن می تواند بیش از 15 میلیارد دلار آمریکا ارزش داشته باشد ، عمق 1 متر و درجه 30 کیلوگرم/CBM. مناطق استفاده از سنگ عقیق سنگ عقیق نمایانگر نوعی ماده معدنی جذاب کوارتز است که ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارد.
 

بنابراین استفاده از آن در صنایع مختلف رواج یافته است.

این صنایع و زمینه های استفاده از سنگ عقیق عبارتند از: صنعت طلا و جواهر ؛ این صنعت نمایانگر حوزه ای است که در آن سنگ عقیق قدیمی ترین و گسترده ترین است. با توجه به این واقعیت که استفاده از یک شیء رنگی طبیعی به عنوان نگین انگیزه زیبایی افراد را تجلیل می کند
جایگاه آن در جامعه و عبارات آیینی در فعالیتهای معنوی ، مانند هر سنگ زینتی دیگری مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
سنگ تراورتن  
صنایع شیمیایی؛ سنگ عقیق از نظر ساختار کانی شناسی ، نسبت به مواد شیمیایی بی اثر است و از سختی بالایی برخوردار است (مقیاس Mohs 6،75). بنابراین ، به عنوان یکی از سنگهای بهینه برای "ملات" و "کرم" که در فرآیند آسیاب مورد استفاده قرار می گیرد ، قبل از تجزیه شیمیایی هر نوع مواد فلزی و آمتال استفاده می شود. با این حال ، تشکیل سنگ های عقیق در اندازه های لایه ای و بزرگ واقعاً در جهان بسیار نادر است.
 
در سنگبری افشاری کلیه سنگ های تزئینی و قیمتی شامل سنگ آگات (عقیق)، سنگ تراورتن، سنگ کوارتز، سنگ کریستال، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ های دیگر صیقل داده شده و آماده مصرف برای کاربرددهای مختلف میشوند.
 
به همین دلیل ، این سنگهای عقیق لایه مانند که شکاف های آندزیت ترک را در منطقه پر می کنند ، نیازهای بهینه ای برای این منظور دارند. ملات ها و مایه های ساخته شده از این مواد مطلقاً در کشور ما تولید نمی شوند و نیازهای همه آزمایشگاه های شیمیایی از طریق واردات تأمین می شود. علاوه بر این ، با توجه به اینکه قیمت بازاریابی این محصولات حداقل 15،000-20،000 TL است ، بدیهی است که یک دارایی بزرگ اقتصادی هنوز در این منطقه ارزیابی نشده است.
 

صنعت ساخت و ساز؛

سنگ های عقیق منطقه آنکارا از نظر صنعت دارای پتانسیل نسبتاً زیادی از سنگ های طبیعی هستند. استفاده از این سنگها که عمدتاً به عنوان مصالح تزئینی در پروژه های معماری غیر فعال می مانند ، مزیت دیگری برای اقتصاد ملی محسوب می شود. سنگ های عقیق مواد سنگین ، جامد و مناسب هستند و برای سلامتی انسان بی ضرر هستند. بنابراین می توان از آنها به عنوان متریال سنگ فرش برای دکوراسیون داخلی ساختمان ها استفاده کرد.
 
صنعت کشاورزی ؛ گل آزاد شده از پردازش سنگ عقیق در واقع دارای محتوای غنی از عناصر است. این دوغاب که غنی از سیلیکون ، کلسیم ، سدیم ، آلومینیوم و آهن است ، طبیعی ترین و آلی ترین کود را برای هر نوع گیاهی می سازد. این یک ضرر بزرگ است که این کود که از نظر عناصر واقعا غنی است هنوز در کشور ما استفاده نمی شود.
 
در سنگبری افشاری کلیه سنگ های تزئینی و قیمتی شامل سنگ آگات (عقیقسنگ تراورتن، سنگ کوارتز، سنگ کریستال، سنگ مرمر،سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ های دیگر صیقل داده شده و آماده مصرف برای کاربرددهای مختلف میشوند. 
 
 
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
اصغر  (چهارشنبه 26 مرداد 1401)
سنگ اگات واقعا زیبا و قشنگه