آشنایی با سنگ مرمریت - سنگ افشاری

آشنایی با سنگ مرمریت - سنگ افشاری

سنگ مرمریت (مرمر) که در لاتین بنام ماربل Marble می شناسند، نوع سنگی کربناتی دگرگونی که به علت تبلور مجدد تحت حرارت و فشار در دوره متامورف، دارای بافت بلوری مشخصی است و عمدتا از کانی های کلسیت و دولومیت، یا ترکیبی از آنها تشکیل شده است.
1400/8/1
0 نظر

آشنایی با سنگ مرمری

سنگ مرمریت چیست؟

 
سنگ مرمریت (مرمر) که در لاتین بنام ماربل Marble می شناسند، نوع سنگی کربناتی دگرگونی که به علت تبلور مجدد تحت حرارت و فشار در دوره متامورف، دارای بافت بلوری مشخصی است و عمدتا از کانی های کلسیت و دولومیت، یا ترکیبی از آنها تشکیل شده است. سنگ مرمریت در حقیقت یک سنگ آهکی رسوبی می باشد که با سنگ مرمر تفاوت دارد.
 
سنگ مرمر 
سنگ مرمریت  از کربنات کلسیم، کلسیت، دولومیت و کریستال تشکیل شده است که به سه دسته سنگ کریستال، ابری و چینی تقسیم بندی می شود. این سنگ طبیعی ساختمانی دارای کانی هایی  چیست  است که باعث شده سنگ های مرمریت از تنوع رنگ زیادی برخوردار شوند.
 
مقاله آموزشی:  سنگ گرانیت  
 

 این کانی ها عبارت اند از:

 
کلریت یا سیلیکات ها که رنگ سبز را به وجود می آورند.
 
کربن ها که طیف رنگی خاکستری یعنی سفید تا مشکی را تشکیل می دهند.
 
هموتیت یا کربنات منگنز که باعث تشکیل رنگ قرمز می شوند.
 
و لیمونیت که رنگ زرد و کرم را پدید می آورد.
 

ترا انیکس

 
سنگی با ترکیب تراورتن و ایرانیت و انیکس (مرمر) می‌باشد که با توجه به عبور نور از بخش انیکس در این سنگ، زیبایی خاصی برای موارد دکوراسیون و طراحی ایجاد می کند. تراونیکس در رنگ های مختلف: زرد ، سفید ، شکلاتی است. باتوجه به مطالعات پتروگرافی بافت سنگ به‌ طور کامل از کانی های کربناته تشکیل شده وکانی های اصلی سنگ شامل کلسیت،آراگونیت وکربنات آهن می باشد.
 

 موارد استفاده از سنگ تراونیکس:

 
سنگ مرمریت چیست؟ 
 
تراونیکس در امور ساختمانی هم برای مصارف خارجی و هم نمای داخلی ساختمان ها مانند پله ها،کف، ستون، دیوار و نمای بیرونی و غیره بکارگرفته می شود.
 

 نحوه بوجود آمدن سنگ مرمریت

 
مرمریت سنگی دگرگون شده است که با تبلور مجدد سنگ آهک به وجود می آید، به این گونه که به مرور زمان و تحت فشار و حرارت، بافت و ساخت سنگ آهک دگرگون شده، مجددا تبلور یافته و یک کلسیت بزرگ، زبر و رگه دار را به وجود می آورد.
 
مقاله آموزشی:  تاریخچه ی تراورتن
 

 معادن سنگ مرمریت

 
در ایران معادن بسیار زیادی شناسایی شده و در حال بهره برداری می باشند. البته قطعا معادن فراوانی هم از سنگ مرمریت در کشور ایران وجود دارد که در حال حاضر شناسایی نشده و یا اگر شناسایی هم شده باشند مورد بهره برداری قرار نگرفته اند. سنگ مرمریت در طیف های رنگی وسیعی در کشور ایران تولید و فرآوری می شود.
 

 انواع سنگ مرمریت

 
سنگ‌های معروف این گروه می‌توان به مرمریت دهبید، خوی، آباده، آتی براون، اداوی، ارسنجان، ارک بسطام،اوشن بلک، دیپلمات، رزپرشیا، افریکن بلک، اقبال یزد، امپرادور دارک، امپرادور لایت، پرشین سیلک، پرطاووسی، جوشقان شهیادی، چهرک، چیتا، بجستان، خاتم کرمان، رویال براون ترکیه، سبز سیاتل، سفید سبزوار،کاشمر،شهرکرد، صلصالی، کاملیا،کرم کرمان، کویر کاشان، کوثر، بلک کاشان، گندمک، گوهرهخرم آباد، لاشتر، لته ترکیه، لیمویی اسپایدر، مهکام، مشکی نجف آباد، مینیاتور مشهد، میامی، مینیاتور یزد، نفیس یزد، نی ریز، نمین، هرسین، یاقوت سیرجان،مرمریت بوچلاتو یا لئوپارد و همای ابریشم نام برد.
 
انواع سنگ مرمر 
 
پرشین سیلک یا سیلک امپرادور تولیدی گروه آتی سنگ با زمینه خاکستری، مهکام با زمینه قهوه­ای، کاشمر با  زمینه سفید،نجف آباد، گلدن بلک، مشکی دهبید و مشکی بیرجند با زمینه مشکی، بوانات و بجستان با زمینه قرمز و هرسین و دهبید شایان و نمین با زمینه کرم از مرغوب­ترین و پرفروش‌­ ترین‌ ها در بازار سنگ ایران می­‌ باشند. پرشین سیلک بیات به دلیل آنالیز شیمیایی و فیزیکی عالی، مقاومت بالا در برابر اشتعال و فرسایش، زیبایی منحصر به فرد، نوع فرآوری و کیفیت و مرغوبیت بالای آن انتخابی ایده ال برای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان‌­ها می­‌باشد.
 

 سنگ مرمریت چه طرح ها و رنگ هایی دارد؟

 
این سنگ دارای زنجیره‌هایی به نام استیلولیت می‌ باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می‌شود.  مرمریت خالص دارای رنگ سفید و درخشانی است. رنگ خاکستری روشن تا سیاه، توسط مواد کربن دار به وجود می آید. رنگ های سبز معمولا توسط کلریت یا سیلیکات های دیگر تولید می شوند.
رنگ صورتی  و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هموتیت یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت است. سنگ مرمریت پرشین سیلک یا سیلک امپرادور با زمینه طوسی می باشد. سنگ مرمریت مهکام با زمینه رنگی قهوه ای می باشد. سنگ مرمریت دهبید شایان و نمین با زمینه رنگی کرم می باشد.
 
سنگ مرمریت 
 
سنگ مرمریت سبزوار و کاشمربا زمینه رنگی سفید می باشد. سنگ مرمریت نجف آباد، سنگ مرمریت گلدن بلک، سنگ مرمریت مشکی دهبید و سنگ مرمریت مشکی بیرجند با زمینه رنگی مشکی می باشد. سنگ مرمریت بوانات ، سنگ مرمریت انارک و سنگ مرمریت بجستان با زمینه رنگی قرمز می باشد.
 
 

 ویژگی های سنگ مرمریت

 
از آنجایی که سنگ مرمریت یک سنگ آهکی می باشد پس نباید از این سنگ، انتظار مقاومت بالا در حد سنگ تراورتن و گرانیت را داشت. سنگ مرمریت جز سنگ های نرم به حساب می آید که در معدن و در کارخانه با اره های نرم بُر برش می خورد. اما نرم بودن سنگ به این معنا نیست که به راحتی ترک برداشته و خرد می شود. در عملیات فراوری این سنگ، از چسب و رزین یا اپوکسی در پشت سنگ استفاده می کنند تا مقاومت آن را افزایش دهند. دیگر ویژگی های این سنگ های آهکی این است که خلل و فرج ندارد، به همین دلیل برای استفاده در ارتفاعات توصیه نمی شود.
 

 بهترین سنگ مرمریت

 
تنوع سنگ ساختمانی مرمریت به حدی زیاد است که نمی توان تعدادی از آنها را به عنوان بهترین این خانواده نام برد. بنابراین ما به پر استفاده ترین نوع آن ها اشاره می کنیم. سنگ مرمریت خوی، مرمریت دهبید، مرمریت لاشتر، مرمریت پرشین سیلک، مرمریت چهرک، مرمریت صلصالی، مرمریت خوبسنگان، مرمریت آباده، مرمریت پارادایس، مرمریت پرطاووسی، مرمریت هرسین، مرمریت سیسیلی، مرمریت مهکام، مرمریت بیرجند، مرمریت رامشه، مرمریت شهرکرد، ...
 
بهترین سنگ مرمر 
 

 استفاده از سنگ مرمریت در اتاق خواب

 
استفاده از سنگ مرمریت در اتاق خواب می‌تواند هم شامل دیوارها شود و هم شامل سایر بخش‌ها یا حتی اکسسوری‌ها… شما می‌توانید بخشی از دیوار را  مثلا دیوار پشت هد سرویس خواب‌ تان را  به صورت مرمریت کار کنید، دیواری که میز توالت را در مقابلش قرار می‌دهید را سنگ‌ کار کنید یا استفاده از این سنگ را به کف‌ پوش اتاق اختصاص دهید. حتی میزهای مرمریت و اکسسوری‌هایی نظیر ساعت دیواری، تابلو و آباژور مرمریت نیز می‌توانند ایده‌های خوبی برای اتاق خواب باشند.
 
سنگ مرمریت 
 

 استفاده از سنگ مرمریت در حمام و سرویس بهداشتی

 
این سنگ‌ها چندان برای این قبیل قسمت‌های در معرض رطوبت مناسب نیستند. در صورت تمایل  می‌ توانید در بخش‌های کمتر در معرض آسیب از سنگ مرمریت هم استفاده کنید.
 

 برای خرید سنگ مرمریت به نکات زیر توجه کنید:

1)سنگ مناسب برای نمای داخلی ساختمان­ها باید حداقل مقاومت فشاری 300 کیلوگرم بر سانتی متر را تحمل کند.

2)جذب آب سنگ برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها حداکثر2 درصد باشد.

3)برای خریدبه عنوان کفپوش، باید مقاومت فشاری آن برای واحدهای مسکونی 270 کیلوگرم بر سانتی متر، برای واحدهای تجاری و اداری 500 کیلوگرم بر سانتیمتر و برای پارکینگ‌­ها 900 کیلوگرم بر سانتیمتر باشد.

4)سنگ خریداری شده باید عاری از ترک، شیار، شکستگی، رگه سست و پوسیدگی باشد.

5)به نوع کاربرد سنگ و کاربری محل نیز دقت کنید. به عنوان مثال اگر برای محلی با رطوبت و آبریزی زیاد سنگی با جذب آب بالا استفاده شود، سنگ به مرور زمان لکه دار شده و تغییر رنگ و شکل می­‌دهد.

6)علاوه بر این‌­ها کیفیت فرآوری، رنگ سنگ، اندازه سنگ و قیمت آن نیز در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
 
مقاله آموزشی:  کانترتاپ چیست؟  
 

 قیمت سنگ مرمریت

سنگ مرمریت 
 
1)تعداد رگه­‌های سنگ: هرچه تعداد رگه­‌ ها کمتر باشد، مقاومت سنگ بیشتر بوده و در نتیجه  قیمت بالاتر می­‌رود.

2)ضخامت و ابعاد سنگ: ضخامت و ابعاد سنگ نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ خواهند داشت. در واقع ابعاد سنگنشان از توپری و استحکام بافت آن می­‌باشد. بنابراین هرچه ابعاد سنگ بزرگتر باشد، قیمت سنگ بالاتر است.

3)کیفیت فرآوری: کیفیت فرآوریبه میزان ساب، دقت در برش، نوع بسته بندی و حمل و نقل و نوع رزین مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی هرچه قدر آنالیز فیزیکی و شیمیاییبه حد مطلوب نزدیک تر باشد، آن سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار است و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت.

4)درجه و سورت سنگ: سورت ­‌بندی سنگ با استفاده از دستگاه­‌های پیشرفته سورتینگ انجام می­شود. هرچه قدر سورت دقیق و یک­دست تر باشد، قیمت بیشتری دارد.

5)رنگ و طرح سنگ: رنگ­های روشن­‌تر به دلیل استقبال بیشتر طراحان و معماران از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

6)معدن سنگ: سنگ­های استخراج شده از معادن مختلف دارای کیفیت متفاوتی می‌­باشند. معدن بیات به عنوان بزرگ­ترین معدن خاکستری ایران دارنده مرغوب­ترین و باکیفیت‌­ترین سنگ خاکستری ایران (پرشین سیلک یا سیلک امپرادور) می‌­باشد.

7) نوع کیفیت ساب، جنس لقمه‌­ها و تعداد دفعات ساب باعث افزایش شفافیت و درخشندگی هرچه بیشترمی شود و در نتیجه قیمت سنگ افزایش پیدا می‌کند.
 

 فرآوری انواع سنگ مرمریت

فراوری هر یک از سنگ‌ های مرمریت با توجه به سلامت،جنس و تراکمی که دارند، پرداخت‌ یا فراوری متفاوتی بر روی این نوع سنگ انجام می‌شود. فراوری متفاوت طبیعتا بر روی کاربرد سنگ تاثیر مستقیم دارد.  به عنوان مثال سنگ مرمریت پرشین سیلک از جمله سنگ هایی است که به خاطر جنس و مقاومت  منحصربه‌ فردی که دارد انواع پرداخت را می‌توان بر روی آن انجام دادو شاهد کاربردهای گوناگون آن هستیم.
 سنگ مرمر

با توجه به ظرافت و زیبایی و کاربرد فراوان سنگ‌های مرمریت، برای افزایش استحکام و مقاومت آناز چسب و توری در پشت آن استفاده می‌شود و بعد از آنبه راحتی سنگ را در ابعاد دلخواه برش داده برش می‌دهند.

برای پوشاندن درز و شکاف سطح سنگ و جلوگیری از نفوذ آب و لک پذیری و همچنین صاف و صیقلی شدن بیشتر سطح سنگ از انواع اپوکسی و رزین استفاده می‌کنند. در نهایت فرآوری مرمریت در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تایل، طولی، اسلب انجام می‌شود.
 
مقاله آموزشی:  کاربرد سنگ تراورتن  
 

 تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی است که تحت فشار و دمای بالا تشکیل می شود. در صورتی که سرعت کاهش دمای آب در چشمه های آب گرم کم باشد، سنگ مرمر حاصل می شود. در غیر این صورت سنگ حاصله، از نوع تراورتن خواهد بود ولی دیگریاز دسته سنگ های رسوبی آهکی است که در اثر دگرگونی آهک اولیه به دست می آید.  طیف رنگی سنگ مرمر شامل رنگ های سفید، خاکستری، صورتی، قرمز، سبز، ارغوانی، مشکی و زرد می باشد.
 
هر چه سنگ مرمر خالص تر باشد، رنگ آن به سفید شفاف نزدیک تر می شود. سنگ مرمر از کانی های مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آن کلسیت می باشد. ناخالصی های عمده سنگ مرمر شامل اکسید آهن، سیلیس، میکا و... است. مرمر با درصد خلوص بالا، به دلیل دارا بودن بلورهای درشت، شفاف بوده و قابلیت عبوردهی نور از خود را دارد.
 
سنگ مرمریت 
 
در حالی که سنگ  مرمریت فاقد این ویژگی می باشد. از این ویژگی سنگ مرمر برای تزیین دیوارپوش های داخلی استفاده می شود. به کارگیری پنل های LED در پشت سنگ مرمر، زیبایی خیره کننده ای به محیط می‌بخشد. علت قیمت بالاتر سنگ مرمر همین مسئله می‌باشد. مرمریت، قیمت و مقاومت پایین تری نسبت به مرمر دارد اما به دلیل تنوع در طرح و رنگ آن، محبوبیت ویژه ای نزد معماران و سازندگان بنا دارد.
 
به عنوان مثال سنگ دهبید کرم یکی از پرفروش ترین آن‌ ها به حساب می آید. یکی از مزایای دیگر مرمریت طول عمر و ماندگاری بالای آن است. به طوری که در برابر سایش و فرسایش مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و مقاومت در برابر کشش و فشار نسبت به سایر سنگ های ساختمانی بیشتر است.
 
از نظر کاربری، سنگ مرمر به دلیل ساب پذیری و درخشندگی بالا به عنوان مجسمه های تزیینی، دیوارپوش های داخلی، پوشش کف و نمای داخلی ساختمان استفاده گسترده ای دارد. این سنگ گران قیمت اکثرا در ساختمان های مجلل، هتل ها و مجتمع های لوکس به چشم می خورد. در حالی که
سنگ مرمریت به دلیل ویژگی هایی نظیر ساب پذیری فوق العاده، قیمت مناسب، تنوع در طرح و رنگ، قابلیت تحمل دمایی بالا، مقاومت کششی و فشاری بالا، وزن سبک، در نمای داخلی ساختمان، دکوراسیون آشپزخانه اطراف وان و شومینه، دیوار پوش و کفپوش کاربرد فراوانی دارد.
 
بعضی از آن‌هابه دلیل نفوذ پذیری مایعات، با گذشت زمان لکه دار می شوند. بنابراین حدالامکان از ریختن مواد شوینده، اسیدی و قلیایی بر روی سطح خودداری کنید. بدیهی است که نظافت و مراقبت صحیح زیبایی و طول عمر زیاد سنگ را تضمین می کند.
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر