سنگ گرانیت و معرفی رنگ بندی آن ها - سنگ افشاری

سنگ گرانیت و معرفی رنگ بندی آن ها - سنگ افشاری

سنگ گرانیت یا خارا (به فرانسوی: granite) گونه‌ای سنگ آذرین درونی اسیدی است. به همین دلیل، بافت آن دارای دانه‌های متوسط تا درشت است و دارای کوارتز (دُرّ کوهی)، میکا، فلدسپات ،و پاره‌ای کانی‌های دیگر می‌باشد.
1400/7/28
0 نظر

سنگ گرانیت و تنوع رنگ بندی آن

سنگ گرانیت چیست؟

 
سنگ خارا یا گرانیت (به فرانسوی: granite) گونه‌ای سنگ آذرین درونی اسیدی است. به همین دلیل، بافتآن دارای دانه‌های متوسط تا درشت است و دارای کوارتز(دُرّ کوهی)، میکا، فلدسپات ،و پاره‌ای کانی‌ های دیگر می‌ باشد. بسته به کانی‌هایِ موجود در سنگ خارا و شیمی آن، این سنگ به رنگ‌های گوناگونی، از صورتی تا سفید و خاکستری یافت می‌شود.
 
 
این سنگ از سنگین‌ترین سنگ‌ها با چگالی ۲٫۷۵ گرم بر سانتی‌ متر مکعب به‌ شمار می‌رود. سنگ خارا یکی از محکم‌ترین و سخت‌ترین سنگ‌ها می‌باشد. به همین خاطر به عنوان مصالح ساختمانی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. مقاومت این سنگ در مقابل ساییدگی باعث استفاده گسترده از آن در آزمایشگاه‌ ها شده‌ است.
 
سنگ گرانیت 
 
مقاومت و سختی بالای این سنگ این امکان را فراهم می‌کند که ورقه‌ هایی به ضخامت تنها چند میلی‌متر از این سنگ ساخت. سنگ خارا سنگی است که از سرد شدن توده‌های مذاب اسیدی شکل گرفته‌است. گرانیت سمبل سختی، مقاومت و دوام است. سنگ خارا به رنگهای سفید، خاکستری، پرتغالی، سبز، مشکی، قرمز و ...دیده می‌شوند.
گرانیت‌ها نسبت به سنگ‌های آهکی سخت‌ تر اما یکنواخت‌ تر هستند. سنگ‌های خارا به راحتی خش بر نمی‌دارند و مقاومت آن‌ها در مقابل حرارت بالا
 
 می‌باشد. گرانیت بهترین کاربرد را در سنگفرش بیرونی و در مکان‌ هایی که در معرض عبور و مرور زیاد است دارد و نیز آن را می‌توان در نمای بیرونی و سنگفرش داخلی ساختمان و پله‌ ها استفاده نمود. معادن این سنگ‌ها در کشورهای آسیای میانه مانند هندوستان، چین، تایوان، ویتنام و ایران موجود استکه بسته به عناصر تشکیل دهنده و خواص فیزیکی دارای ویژگی های متفاوت هستند.
 
این ویژگی ها در کیفیت نهایی سنگ تاثیر مستقیم دارند که از جمله آن میتوان به جذب آب، مقاومت خمشی و سایشی و میزان عنصر آهن موجود در آن اشاره کرد. این نوع سنگ شامل ۲ نوع طبیعی و رنگ‌شده می‌باشد که از انواع آن می‌توان به سنگ‌هایی با نام هلویی و نخودی و قرمز رنگ شده، بلک گالکسی، شانسی بلک، کارمن رد، بالتیک براون، مپل رد، جوپارنا، مولتی کالررد ولگابلو، بیداسر قهوه‌ای، بیداسر سبز، باش پارادیسو، تن براون، سیلور پرل … اشاره کرد. از آنجا که سنگ خارا سختی بالایی دارد، هزینه برش و فرآوری آن بیش از سنگ‌های آهکی می‌باشد و دارای طول عمر و دوام بسیار بالاتر از سنگ‌های آهکی است.
 
 

 مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی

 
اگر از سنگ گراینت در مکانی استفاده کرده اید که تماس مستقیم با مواد شیمیایی دارد و یا در معرض تردد زیاد می باشد، اصلا نگران از بین رفتن سنگ نباشید سنگ گرانیت مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد. یکی دیگر از ویژگی های سنگ گرانیت این است که با بقیه ی مصالح ساختمانی مانند چوب، شیشه، سیمان و … همخوانی دارد.
 

 بهترین سنگ های گرانیت

 
در بین همه ی سنگ های گرانیت، تعدادی از آنها معروف تر هستند، مثل:سنگ گرانیت نهبندان، گرانیت نطنز، گرانیت تویسرکان، سبز کاهویی بیرجند، گرانیت سبز جنگلی بیرجند، گرانیت خرم دره، فیروزه ای، گرانیت گل پنبه ای همدان و.. .
 
سنگ گرانیت چیست 

معادن سنگ گرانیت در ایران

 
کشور ایران از غنی ترین کشور ها در زمینه ی دارا بودن معادن سنگ ساختمانی طبیعی می باشد که سنگ گرانیت سهم قابل توجهی از این معادن را به خود اختصاص داده است. استان های خراسان جنوبی و رضوی، آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، زنجان، یزد، همدان از استان های مهم در زمینه استخراج و تولید سنگ گرانیت ساختمانی می باشند.
 

 تفاوت بین سنگ گرانیت و کوارتزیت

 
کانترهای گرانیت از سنگ خالصی به وجود آمده‌اند که در طبیعت یافت می‌شوند. سنگ با تیغه هایی برش خورده و صاف می‌شود به صورت کاشی یا سنگ گرانیت یکدست عرضه می‌شود و سپس آن را صیقلی می‌دهند و برای فروش آماده می‌کنند. سنگ های کوآرتزیت در مقابل از خرد کردن سنگ های کوآرتزیت به وجود می‌آید که به آن رنگدانه و رزین (و ترکیبی از مواد شیمیایی به اسم پیونده)اضافه می‌کنند.
 
بهترین سنگ گرانیت 
 
البته بیشتر این ترکیب (حدود 92 تا 94 درصد آن) از سنگ کوآرتزیت تشکیل شده است. با وجود اینکه سنگ گرانیت زیبایی خاص خود را دارد، نقاط ضعف خود را نیز دارد. این سنگ در هنگام نصب باید عایق کاری شود و شخص مورد اعتمادی آن را نصب کند. سنگ کوآرتزیت به اندازه گرانیت نصب آن سخت نیست و اینقدر به مراقبت نیاز ندارد. کانترهایی که از سنگ های طبیعی ساخته شده‌اند، که گرانیت، ماسه‌سنگ را شامل می‌شود، به آسانی لکه بر روی آن تشکیل می‌شود.
 
سنگ کوآرتزیت زود کثیف نمی‌شود و چون از مواد دیگری نیز تشکیل شده است، مانند گرانیت منافذ ندارد و داخل آن کثیف نمی‌شود و میکروب و باکتری را به خود جذب نمی‌کند. نگهداری و تمیز کردن کوآرتزیت به آسانی انجام پذیر  است و این که گرانیت ممکن است در مقایسه با کوآرتزیت بیشتر ترک بخورد.
 
مقاله آموزشی:  کانترتاپ چیست؟
 

 قدمت و صادرات عمده گرانیت

 
صنایع گرانیت و سنگ مرمر مرتبط با آن یکی از قدیمی ترین صنایع جهان به شمار می رود که تا زمان مصر باستان وجود دارد. صادرکنندگان عمده گرانیت مدرن شامل چین ، ایران ، هند ، ایتالیا ، برزیل ، نروژ ، کانادا ترکیه ، اسپانیا و ایالات متحده هستند.
 

 چه چیزی رنگ گرانیت را تعیین می کند؟

 
این سنگ ترکیبی از مواد معدنی و سنگ ها است ، در درجه اول کوارتز ،فلدسپات پتاسیم ، میکا ، آمفیبول و ردیابی سایر مواد معدنی. این سنگ به طور معمول حاوی کوارتز 20_60 ،فلدسپات 10_65، و 5_15 mic میکا (بیوتیت یا موسکویت) است. مواد معدنی تشکیل دهنده گرانیت به آن رنگ های بی نظیری را می دهند. نسبت نسبی مواد معدنی با رنگ های مختلف در این سنگ تا حد زیادی به دلیل منبع اصلی سنگ مذاب است که برای تشکیل گرانیت خنک می شوند.
 
اگر سنگ مذاب در فلدسپات پتاسیم فراوان باشد ، گرانیت احتمالاً رنگ صورتی ماهی را در خود جای می دهد.اگر سنگ مذاب در کوارتز و مواد معدنی تشکیل دهنده آمفیبول فراوان باشد ، به احتمال زیاد یک لکه ای سیاه و سفید که معمولاً در کانترها دیده می شود . کوارتز –  رنگ سفید شیری فلدسپات و رنگی غیر پتاسیم فلدسپات –  رنگ صورتی ماهی قزل آلا –رنگ مشکی یا قهوه ای تیره – معمول طلای فلزی یا رنگ زرد – رنگ سیاه یا تیره رنگ ترکیبی از مواد معدنی فوق بیشتر رنگ هایی را که معمولاً در یک گرانیت مشاهده می کنیم تشکیل می دهد.
 
مقاله آموزشی: سنگ کوارتز چیست 
 

 انواع رنگ سنگ گرانیت

 
سنگ گرانیت 
 

گرانیت سفید

 
گرانیت سفید گرانیتی است که در درجه اول از مواد معدنی کوارتز (شیری سفید) و فلدسپات (سفید مات) تشکیل شده است. لکه های کوچک سیاه روی سنگ احتمالاً دانه های کوچک آمفیبول است. این ممکن است به دلیل عدم وجود اجزای شیمیایی مورد نیاز برای تشکیل آمفیبول باشد.
 

 گرانیت سیاه

 
رنگ سیاه معمولاً در سنگ های تجاری دیده می شود ، اما اصلاً گرانیتی نیست. گرانیت باید حداقل 20٪ کوارتز باشد ، به این معنی که تمام سنگ های سیاه گرانیتی نیستند. معمولاً رنگ سیاه در حقیقت گابرو است ،گابرو یک سنگ آذرین درونی شبیه به بازالت است. گابرو در درجه اول از مواد معدنی پیروکسن ، پلاژیوکلاز و مقادیر اندک الیوین (سبز تیره) و آمفیبول تشکیل شده است.
 

 گرانیت صورتی

 
گرانیت به رنگ صورتی در نتیجه فراوانی فلدسپات پتاسیم درون گرانیت است. مشخصات آن کوارتز نیمه شفاف شیری ، آمفیبول قهوه ای / سیاه تیره و فلدسپات مات سفید است.  در گرانیتی مانند ماده فوق معدنی اصلی فلدسپات پتاسیم است.
 

 گرانیت سیاه سفید

 
در گرانیت سیاه سفید به نظر می رسد دارای قطعات کوارتز ، فلدسپار و آمفیبول برابر است و یک گرانیت سیاه و سفید برجسته می سازد. این یکی از رایج ترین انواع گرانیت است و معمولاً در کانترهای گرانیتی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

گرانیت قرمز 

 
گرانیت قرمز نوعی گرانیت فراوان از پتاسیم فلدسپار صورتی است ، که در آن k-feldspar رنگی قرمز تر از رنگ صورتی ایجاد می کند. شما می توانید از اکسید آهن موجود در دانه های هماتیت و یا قرار گرفتن در فلدسپات ، رنگ آمیزی قرمز دریافت کنید ، در واقع همان فرایندی است که باعث می شود فلز زنگ زده یاقوت قرمز رنگ قرمز شود.
 

 گرانیت آبی

 
شما می توانید آگهی های تبلیغاتی برای این سنگ آبی پیدا کنید ، اما این تقریباً گرانیتی نیست.یکی از پتانسیل ها این است که این سنگ در واقع Larvikite است ، گونه ای آذرین از مونزونیت و با وجود گرانیت بودن به آن گرانیت آبی گفته می شود. جایگزین رایج دیگر آنورتوزیت است ، صخره ای که دارای لابرادوریت آبی فراوان است و گرانیت آبی به فروش می رسد.
 

 گرانیت سبز

 
اغلب اوقات سنگ در واقع نوع سبز مرمر است که به دلیل ترکیب مارپیچ ، رنگ سبز آن را بدست می آورد. این می تواند یک تنوع سبز صابونی باشد که به عنوان گرانیت نامیده می شود. این سنگ ها از نظر کانی با رنگ سبز فراوان نیستند، اما انواع سنگ های مختلفی وجود دارد که حاوی مواد معدنی سبز به وفور هستند. یکی از راه های بسیار غیرمعمول برای بدست آوردن رنگ سبز ، گنجاندن آمازونیت ، انواع سبز فلدسپات است.

بهترین سنگ گرانیت

 
گرانیت گل پنبه ای جزء یکی از شفاف ترین و مقاوم ترین سنگ گرانیتی است که شایع ترین آن گرانیت مروارید می باشد این سنگ دارای زمینه ی سفید با رنگ دانه های مشکی درشت و کوچک می باشد.
 
سنگ گرانیت 
 
مقاله آموزشی:  سنگ مرمر چیست؟  
 

 مقایسه گرانیت مروارید با تراورتن

 
سنگ های تراورتن در رنگ ها و الگوهای جالب تری وجود دارند. این باعث می شود که سنگ ها تقریباً با هر طرح رنگی داخل خانه راحت تر باشد. سنگ تراورتن به عنوان یک منبع تجدید پذیر از زمین ، نسبت به سایر سنگ های طبیعی از جمله گرانیت از نظر سازگار با محیط زیست سازگارتر است.  اشکال سنگ تراورتن این است که سطح نسبت به گرانیت استحکام کمتری دارد.
 
در صورت ریختن مایعات اسیدی ، سنگ می تواند آسیب ببیند. این کار نیاز به تعویض قسمت آسیب دیده دارد. سنگ های گرانیت مروارید مانند سخت ترین ماده طبیعی الماس است. آن ها از سنگه ای ماگمایی آذرین تشکیل شده اند که طی میلیون ها سال خنک شده اند. این سنگ طبیعی آزمایش زمان بوده و از دوام بالایی برخوردار است. سطح سنگ در برابر صدمات زیادی از جمله آسیب اسید مقاوم است.
 
سنگ گرانیت 
 
می تواند در برابر خراش ها مقاومت کند و آن را برای میزهای آشپزخانه ایده آل کند.  این سنگ برای نگهداری و تمیز کردن آسان است. بدون اینکه آسیب ببیند سنگ طبیعی قابل تراشیدن یا صاف شدن است. به راحتی می توانید با شستشو با آب و صابون سنگ را تمیز کنید. بر خلاف تراورتن، در گزینه های رنگ و طراحی نسبتاً محدودی وجود دارد.  بر خلاف تراورتن پروژه های شهری ، پله ها ، کفپوش منازل ،کارخانه ها موارد مصرفی گرانیت هستند و قیمت آن نیز خیلی به صرفه تر از تراورتن می باشد.
 

 ساخت مجسمه سازی و یادبودها

 
در بعضی مناطق از این سنگ برای سنگ قبرها و یادبودها استفاده می شود. گرانیت یک سنگ بسیار سخت است و برای تراش دستی به مهارت بالایی نیاز است. تا اوایل قرن هجدهم ، در دنیای غرب ، گرانیت فقط با ابزار دستی می توانست تراشیده شود که نتایج کلی بسیار ضعیف بود. موفقیت اساسی در اختراع ابزارهای برش و تیمار این سنگ با بخار آب، توسط الكساندر مك دونالد بود كه با الهام از دیدن نقش های سنگ گرانیت در مصر باستان ساخته شده است.
 
در سال ۱۸۳۲ ، اولین سنگ قبر صیقلی از گرانیت در قبرستان انگلیسی استفاده شد. این امر باعث ایجاد یک موج قوی در تجارت بزرگ لندن شد و برای چند سال تمام سفارش برای سنگ گرانیت صیقل داده شده از MacDonalds بود. در دهه ۱۸۸۰ماشین آلات و کارهای ساخته شده توسط رقبا توانست با آثار مک دونالد رقابت کنند.
روش های مدرن تراشکاری شامل استفاده از بیت های دوار کنترل شده توسط کامپیوتر و سندبلاست بر روی یک شابلون لاستیکی است.
 

 ساختمان سازی

 
از این سنگ به عنوان سنگ ابعادی و به عنوان کاشی کف در ساختمان های عمومی و تجاری و بناهای  تاریخی بسیار استفاده شده است. شهر آبردین در اسکاتلند که عمدتا از گرانیت محلی  ساخته شده است، به عنوان شهر گرانیت شناخته می شود. به دلیل فراوانی این سنگ در آن منطقه ، از این سنگ معمولاً برای ساختن پایه هایی برای خانه ها در نیوانگلند استفاده می شد.
 
بهترین سنگ گرانیت 
 
با افزایش مقدار باران های اسیدی در مناطقی از جهان، سنگ گرانیت شروع به جایگزینی برای سنگ مرمر به عنوان یک ماده باستانی شد، از دوام بسیار بالاتری برخوردار است. سنگ گرانیت صیقلی به دلیل ماندگاری بالا و کیفیت های زیبایی که دارد ، گزینه محبوب برای ساخت میزهای آشپزخانه است.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر