تاریخچه ی تراورتن و معرفی انواع سنگ های تراورتن - سنگ افشاری

تاریخچه ی تراورتن و معرفی انواع سنگ های تراورتن - سنگ افشاری

تاریخچه ی تراورتن و معرفی انواع سنگ های تراورتن - سنگ افشاری

تراورتن، نوعی سنگ از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی است. این سنگ به جا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند.
1400/7/18
0 نظر

تاریخچه ی تراورتن و معرفی انواع سنگهای تراورتن

 تراورتن چیست؟

 
تراورتن، نوعی سنگ از  دسته سنگ‌ های رسوبی و تزیینی است. این سنگ به جا مانده از رسوبات چشمه‌ های آب گرم هستند. حفره های موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آب های گرم منبع رسوب‌گذاری است. هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌ تر خواهد بود.
 
سنگ تراورتن 
 
سنگ تراورتن در برابر تغیرات آب و هوایی و باران و برف مقاوم است و از لحاظ رنگبندی متنوع هست ، سنگ های تراورتن در طبیعت به رنگ های سفید ، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی خود نمایی می کنند و برای استفاده از سنگ تراورتن هیچ محدوده فضایی تعریف نشده است تراورتن ها می توانند هم در فضاهای بیرونی ساختمان ها و هم فضاهای داخلی قابل استفاده باشند.
 
میزان گرما و ارتفاع منطقه بر کیفیت تراورتن تأثیر می‌گذارد. در ایران معادن تراوتن بزرگی وجود دارند که از آنها می توان معدن تراورتن آق دره ، معادن تراورتن زنجان ، تکاب ، اردبیل و  مرکزی را نام برد.
 
 
 

 12 ویژگی سنگ تراورتن

 
انواع سنگ تراورتن 
 
1)سنگ تراورتن نوعی سنگ آهکی است که در چشمه های معدنی داغ در سراسر جهان شکل می گیرد، سنگ آهکی، سنگی رسوبی ساخته شده از کربنات کلسیم می باشد، که جزء اولیه پوسته زمین است. در آمریکای شمالی، قابل توجه ترین معدن سنگ تراورتن در پارک ملی YELLLO STONE قرار دارد.

2)نام سنگ تراورتن از نام شهر باستانی در ایتالیا به نام  Tibur گرفته شده است، که به آن Tivoli گفته میشود، ریشه ی این شهر قدیمی تر از دوران روم باستان می باشد. سنگ تراورتن با نام (لاپلاس تیوبورتینوس) شناخته می شود که در طول زمان به سنگ تراورتن شهرت یافت.

3)بیشترین سنگ تراورتن از معادن ایتالیا، ایران، مکزیک، تركیه و پرو وارد آمریكا می شود و بیشتر سنگ های تراورتن تجاری آمریکا از ترکیه وارد می شود.

4)سنگ های تراورتن در معادن سراسر جهان با استفاده از روش های مختلف از جمله ماشین های کانالینگ، سیم اره، اره های زنجیری و دستگاه های برش با فشار آب برش داده می شود و از معدن به انبار انتقال داده میشود و در آنجا نگهداری می شود و پس از آن به کارخانه انتقال پیدا کرده و به صورت اسلب هایی در اندازه های مختلف برش داده می شود و از طریق فرآیند مختلف بسته به نوع خواسته شده به فروشگاه های مورد نظر ارسال می شود.

5)زمانی که به سنگ تراورتن نگاه می کنید متوجه می شوید که سنگی منحصر به فرد است و علت آن حفره های طبیعی روی سطح آن است. سطح تراورتن متخلخل است که دلیل خصوصیات ناشی از چگونگی تشکیل سنگ در طول زمان است.

6)سوراخ ها و حفره هایی که بر سطح سنگ تراورتن پیدا می شود می تواند به علت جمع شدن آب بر روی آن در مدت زمان طولانی ایجاد شده باشد. در بسیاری از موارد این حفره ها در کارخانه در طول پروسه تولید پر می شود. اندازه حفره های ایجاد شده نشان دهنده کیفیت سنگ می باشد به صورتی که به عنوان یک قاعده کلی، هرچه حفره های موجود کوچکتر باشد، سنگ تراورتن سطح کیفی بیشتری داشته و به استاندارد نزدیکتر می شود.

7)سنگ تراورتن اغلب به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و در معماری سراسر اروپا به قدمت امپراتوری روم (با ساخت قلعه بورخوزن در آلمان) بر میگردد. کلیسای رومی، حمام های رم، لابی برج سیرس و دیوارهای طبقه اول در مرکز پزشکی UCLA با سنگ تراورتن ساخته شده است. سنگ تراورتن در همه قسمت ها از جمله کانال ها و برای بارگذاری ستون های اصلی مورد استفاده قرار میگرفت. امروزه برای کف ها، دیوارها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

8)سنگ تراورتن در رنگ های مختلف از جمله سفید، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای، کرم و طلایی موجود می باشد. همچنین می تواند آن را در سایه های قرمز، صورتی و نارنجی یافت. بعضی از تراورتن ها دارای رگه های سیاه و سفید است که به زیبایی سنگ اضافه می کنند.

9)سنگ تراورتن در انواع مختلفی از جمله: خرد شده، تکه تکه شده، جلا داده شده، برسی، برشی و برشی لبه تولید می شود.

10)سنگ مدرن تراورتن طیف وسیعی از اندازه ها را شامل می شود.

11)سنگ تراورتن را می توان هم در داخل و هم در خارج بنا استفاده کرد و یا به عنوان یک قطعه تزئینی همراه با سنگ گرانیتی, سنگ مرمر و یا سرامیک ترکیب کرد.

12)سنگ تراورتن نرم تر از سنگ گرانیت است، به همین دلیل برای محافظت از زیبایی طبیعی سنگ لازم است که سطح آن با سیلر پوشیده شود. اجرای سیلر بر روی سطح سنگ تراورتن بسیار آسان است و باید در هنگام نصب و بعد از آن به صورت دوره ای ( معمولا هر 3 تا 5 سال) اجرا شود.
 
امروزه انواع مختلفی از سیلرها موجود می باشد که شایع ترین آنها نوع تقویتی و نوع طبیعی می باشد. نوع تقویتی باعث تیره شدن سطع سنگ می شود که سطح سنگ به نظر "مرطوب" می آید. در حالی که سیلرهای طبیعی بدون هیچگونه تغییری بر ظاهر سنگ از سطح آن محافظت می کند.
 

شکل ظاهری تراورتن

 
دارای بافتی متخلخل و رنگ‌ های متنوع و نواری شکل است که تنوع رنگی آن به علت اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب‌ گذاری در عناصر سنگ وجود دارند و خود را به صورت رگه‌های مختلف نشان می‌دهند. چون این رگه‌ها دارای ترکیب شیمیای متفاوت از زمینه سنگ می‌باشند در سنگ ایجاد شده دارای استحکام کمتری بوده و نقطه حساس یک سنگ را تشکیل می‌دهند که کمترین مقاومت را در برابر ضربه یا فشار از خود نشان می‌دهند و هر چه سنگ دارای رگه‌ها و ناخالصی‌های کمتری باشد استحکام بالاتری را دارا می ‌باشد.
 
اکثر سنگ‌های تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارند به راحتی فرآوری می‌شوند اما مقاومت فشاری مناسبی دارند (مقاومت فشاری آن‌ها از مرمر بیشتر و از گرانیت کمتر است) اما استحکام و تخلخل پذیری بالای آن شرایط کار در محیط اشباع و ارتفاع را فراهم می‌سازد. مقادیر حداکثر و حداقل الزامات فیزیکی تراورتن در استاندارد ASTM C1527 یا ۱۳۲۴۷ ملی ایران موجود می ‌باشد.
 
 
مقاله آموزشی:  کانترتاپ چیست؟  
 

مزایا و معایب سنگ تراورتن

 
 مزایای سنگ تراورتن
 

مزایای سنگ تراورتن:

1)سطح رویی تراورتن همواره خنک می ماند؛ بنابراین انتخابی مناسب برای استخر و حیاط در آب و هوای گرم است.

2)هم ساب پذیری زیاد سنگتراورتن

3)رایج ترین رنگ های آن مقرون‌ به‌ صرفه هستند.

4)بافت پر منفذ آن، مانعی برای لیز خوردن است.

5)می توان به جای استفاده از ملات، سنگ را خشک کار کرد.

6)بافت لوکس تراورتن، نمایی دیدنی به همراه می آورد.

7)سنگ تراورتن دچار رنگ‌ رفتگی نمی شود.
 

 معایب سنگ تراورتن:

1)عدم یکنواخت بودن رنگ و طرح یکی از معایب سنگ تراورتن است و مقاومت پایین آن در برابر سرما. در صورت خیس بودن سنگ تراورتن و رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، این سنگ  فوری خرد می شود و به همین خاطر در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراورتن در هوای سرد حتماً آنها را می پوشانند.

2)از دیگر معایب سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالای آن می‌باشد. این نقیصه با ورود رزین به بازار و استفاده از آن در حین فرآوری و پولیش، باعث کم شدن میزان جذب آب شده و از مزایای  آن دیرتر کثیف شدن سنگ می باشد. بنابراین کیفیت ساب و رزین استفاده شده در حین فرآوری، در مدت حفظ ماندگاری و زیبایی سنگ تراورتن تاثیر قابل توجهی می گذارند.
 
 موارد استفاده

تراورتن‌ها به خاطر خاصیت تخلخل بسیار بالای آن مناسب برای نماهای داخلی و بیرونی ساختمان می‌باشد. این تخلخل باعث می شود که دوغاب سیمان در این فضاها نفوذ پیدا کند و به عنوان یک اسکوپ طبیعی عمل کند. تراورتن‌ها را می‌توان حتی در مناطق بسیار سرد و با بارندگی زیاد نیز در نمای ساختمان کارکرد بدون آنکه نگران رها کردن سنگ باشیم.
 

 کاربرد سنگ تراورتن

 
این سنگ که برای فضای بیرونی استفاده می شود، معمولاً ضخامتی 1 اینچی دارد ولی ممکن است تا 2 اینچ نیز تغییر کند. ضخیم ترین نوع آن مختص محیط های سرد است تا از آسیب دیدن سنگ در چرخه انجماد و ذوب ممانعت شود. همه این ضخامت های گوناگون برای دیواره استخر مناسب هستند. بافت خاص و لیز نبودن آن ناشی از حفره های ریز آن است. سنگ تراورتن را همچنین می توان دربخش های داخلی ساختمان مانند راه پله ها نیز به کار برد.
 
کاربرد سنگ تراورتن 
 
علت آن هم ساب پذیری زیاد سنگ تراورتن می باشد که به کار بردن آن در بخش های داخلی می تواند ساختمان شما را مانند پروژه های خارجی درآورد. هر سنگی مناسب برای استفاده در شرایط ومکان خاصی است و برای کاربردهای مختلف باید از نوع متناسب با آن استفاده کرد.سنگ‌ نماباید مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت، سرما و اشعه UV خورشید داشته باشد و کاربرد های دیگر سنگ تراورتن در نمای داخلی: قرنیز دیواری، سنگ بغل پله و ... می باشد.
 
مقاله آموزشی:  برش واتر جت چیست  
 

 تاریخچه سنگ‌های تراورتن

 
بسیاری از ما سنگ‌های تراورتن و به‌ ویژه رنگ‌های کرم و کاراملی این سنگ‌ها را با نام سنگ‌ های رومی می‌شناسیم. استفاده از سنگ‌های تراورتن در کولوسئوم، نماد روم باستان، آن هم قرن‌ها پیش حاکی از این حقیقت است که رومی‌ها، به عمق تاثیر این سنگ روی زیبایی محیط زندگی خود پی برده بودند. هرچند که در ایران چند سالی است که مورد توجه شدید و جدی طراحان و معماران قرار گرفته‌اند و در بسیاری از شهرها رنگ و روی تازه و جدیدی در اثر استفاده گسترده از سنگ‌های تراورتن به محیط داده‌اند.
 
تاریخچه سنگ تراورتن 
 
مزیت دیگر سنگ تراورتن ظاهر کلاسیک و زیبایی طبیعی و ذاتی آن باعث شده است تا پس از گذشت سالیان سال از معرفی آن به بازارهای جهانی، هنوز هم علیرغم ظهور رقبای جدید و متنوعی نظیر کامپوزیت‌ها و غیره، هنوز هم به قوت خود بازار را در اختیار داشته باشند. به مرور زمان طراحی‌های خاصی به سنگ‌های تراورتن داده می‌شود و همه‌روزه، شاهد هنرنمایی‌های جدیدی با استفاده از این سنگ‌ها هستیم.
 
بسیاری از نماهای ساختمان‌های آمریکایی و آلمانی سال‌هاست که مزین به سنگ‌های تراورتن هستند. آثار لودویک میس فن در روهه (Ludwig Mies Van der Rohe)، طراح بنام آمریکایی – آلمانی که جلوه‌گر زیبایی‌های سنگ‌های تراورتن در هنر شناخته می‌شود، از جمله مثال‌های تاریخی گواهی بر این مدعا است.
 

 شیمی سنگ تراورتن چیست؟

 
سنگ‌های تراورتن حاصل فعالیت چشمه‌های آب گرم هستند. آب‌های گرم از میان طبقات سنگ‌های کربناتی و سنگ آهک عبور می‌کنند و در جریان حرکت خود، با توجه به ماهیت اسیدی خود، کربنات کلسیم موجود در این سنگ‌ها را نیز حل کرده و در قالب محلول‌های کربناتی و بی‌کربناتی به سطح زمین انتقال می‌دهند. در سطح زمین، افت فشار، کاهش دما، آزادسازی دی اکسید کربن و تبخیر، سبب تولید بلورهای کلسیت می‌شود.
 
بلورهایی که به صورت لایه لایه روی هم رسوب می‌کنند و سنگ‌های تراورتن را تشکیل می‌دهند. در صورتی که شرایط پایدار بوده و تداوم داشته باشد، رفته رفته به تعداد لایه‌ها افزوده می‌شود و سنگ  تراورتنی با ضخامت بالا تولید می‌شود. ممکن است تداوم این شرایط در همه حال و هر زمان نیز مقدور نباشد.
 
بعضی فواصل که در بافت سنگ‌های تراورتن دیده می‌شود دقیقا نتیجه این تغییرات شرایط هستند که گاهی حتی بر زیبایی سنگ نیز اضافه می‌کنند. کلسیم، منگنز، سیلیس، مواد آلی و آهن‌های دو ظرفیتی و سه ظرفیتی املاح و عناصری هستند که در داخل سنگ‌های تراورتن وجود دارند و تعیین کننده رنگ و کیفیت آن بشمار می‌روند.
 

 سنگ تراورتن چرمی چیست؟

 
با وجود این‌ که سنگ‌های تراورتن دارای منشا طبیعی هستند، اما شناسایی، استخراج، فرآوری و آماده‌سازی آن‌ها برای استفاده در ساختمان طبیعتا نیازمند یک سری کارها است. اولین کار برش‌کاری این سنگ‌ها است که می‌تواند به دو صورت انجام شود: برش‌کاری عمود بر لایه‌ بندی(Veincut)برش‌کاری به موازات لایه‌ بندی (Crosscut) بعد از این مرحله مهم‌ترین مرحله فینیشینگ یا پرداخت سنگ در سنگبری است.
 
نحوه فینیشینگ نهایی سطح رویی سنگ‌های تراورتن می‌تواند تعیین کننده ظاهر نهایی آن باشد. سنگ‌های تراورتن صیقلی و صاف یا پولیش‌شده، سنگ‌های تراورتن خشن شده و سنگ‌های تراورتن آنتیک یا چرمی، نتیجه بعضی اقدامات در این مرحله هستند. سابیدن و صیقلی کردن سنگ باعث افزایش براقیت و صافی سطح آن می‌شود.
 
این در حالی است که در بعضی از انواع سنگ‌های تراورتن که سنگ‌های تراورتن چرمی نام دارند، علاوه بر حذف این مرحله، از اسید استفاده می‌کنند تا خلل و فرج سطح سنگ را بازتر کرده و با استفاده از برخی فرچه‌های سیمی سطح کار را می‌سابند تا صیقلی بودن خود را به صورت کامل از دست بدهد.
 
این قبیل سنگ‌های مرمریت، با توجه به این‌که دیگر لیز نیستند برای کف استخرها و سالن‌ها عالی هستند و می توانند به دلیل ظاهر آنتیک و قدیمی خود انتخاب بسیاری از طراحان و افراد باشند. فرایند چرمی‌سازی در مورد بسیاری از انواع سنگ‌های دیگر انجام می‌شود اما نرم بودن سنگ‌های تراورتن باعث شده است تا این روش، در مورد این سنگ تزئینی زیبا بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.
 
سنگ تراورتن 
 
مقاله آموزشی:  سنگ گرانیت چیست
 

 رنگ سنگ تراورتن

 
تراورتن به علت داشتن حفرات، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد. سنگ تراورتن از مقاومت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. این سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. از بین انواع تراورتن‌ها، تراورتن‌های سفید که رگه‌های رنگی و تخلخل یکنواخت تری دارند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
   
دلیل وجود تراورتن‌های کم رنگ را می‌توان ناشی از وجود رنگدانه‌های پراکنده اکسید آهن در متن سنگ های تراورتن دانست. ظاهر زیبای تراورتن‌ها ناشی از اختلاف میزان اکسید آهن در لایه‌های مختلف آن می‌باشد. هر چه قدر رنگ سنگ به  رنگ های روشن نزدیک تر باشد قیمت آن سنگ گران تر خواهد شد. مهم ترین معادن سنگ تراورتن در ایران می توان تراورتن حاجی آباد، تراورتن در بخاری ، تراورتن آذرشهر ، تراورتن سیلور کاشان، تراورتن شکلاتی آقا محمدی و تراورتن ابیانه نام برد. از صادراتی ترین سنگ های تراورتن ایران ، تراورتن سیلور ، تراورتن قرمز آذر شهر ، تراورتن لیمویی ، تراورتن دره بخاری را میتوان نام برد.
 

 سنگ تراورتن حاجی آباد

 
این محصول دارای رنگ کرم روشن تا شکلاتی بوده و نسبت به سایر تراورتن ها از تخلخل کم تری برخوردار می باشد. همین امر باعث شده تا مقاومت فشاری و ساب پذیری آن بالا رود. این محصول سورت های متفاوتی دارد. سنگ تراورتن حاجی آباد با استفاده از دو روش بی موج و موج دار برش داده می شود و فرآوری های متفاوتی مانند چرمی، تیشه ای و غیره بر روی آن صورت می گیرد.
 
از این متریال برای نمای بیرونی ساختمان، نمای داخلی، محوطه سازی و ساخت وسایل دکوراتیو استفاده می شود. قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال هرچه سنگ روشن تر و موج و هاله های آن کم تر و منظم تر باشد، قیمت بالاتری دارد. قطر و ضخامت آن نیز می تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد. فرآوری این محصول از نظر میزان  ساب پذیری و برش نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار می باشد.
 

 سنگ تراورتن عباس آباد

 
این سنگ یکی از بهترین سنگ های تراورتن سفید در ایران و جهان بوده و جزء پرمصرف ترین سنگ های ساختمانی محسوب می شود. از این محصول بیش تر برای نمای ساختمان استفاده می شود. از ویژگی های این محصول می توان به ساب پذیری بالا و چسبندگی خوب اشاره کرد. سورت بندی این مدل تراورتن با توجه به رنگ و طرح و موج های آن صورت می گیرد.
 
 سنگ تراورتن

بعضی از سورت های سنگ تراورتن عباس آباددارای رگه های مرمر قهوه ای و عسلی است که باعث زیبایی بی اندازه آن می شود. فرآوری این سنگ انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به سنگ تراورتن عباس آباد موج دار و بی موج ساییده، چرمی، سنگ گیوتین عباس آباد و اسلب تراورتن اشاره کرد. قیمت این سنگ نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچه رنگ این محصول روشن تر بوده و موج های آن کم تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.
 

 سنگ تراورتن آتش کوه

 
این مدل که با نام های تراورتن شهاب سنگ، امداد و سفید محلات شناخته می شود، دارای تم سفید بوده و موج های زیبا و منظمی در آن داده می شود. این سنگ دارای ویژگی های منحصر بفرد زیادی است که از جمله می توان به ویژگی های فیزیکی خوب، رنگ روشن و ساب پذیری بالای آن اشاره کرد.
 
تراورتن آتش کوه نمونه ای از بهترین انواع تراورتن در حال حاضر می باشد. این سنگ دارای سورت های متفاوتی بوده و رگه هایی از رنگ های سیاه و صورتی در آن دیده می شود. در بیش تر موارد از این سنگ برای نمای ساختمان استفاده می شود. قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال هرچه رنگ آن روشن تر و موج و هاله های آن کم تر و منظم تر باشد، سنگ از قیمت بیش تری برخوردار می باشد.
 

 سنگ تراورتن آبگرم محلات

 
سنگ تراورتن 
 
رنگ این نمونه سنگ تراورتن بین زیتونی مایل به کرم و کرم روشن قابل تغییر است. این سنگ به دو صورت موج دار و بی موج در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد که هر دو نمونه این سنگ طرفداران خاص خود را دارد.
 

 سنگ تراورتن تکاب

 
سنگ تراورتن تکاب در سه رنگ کرم، قهوه ای و مشکی استخراج و به بازار عرضه می شود و یکی از سنگ های پرکاربرد برای نمای ساختمان است. از آنجایی که این سنگ دارای ظاهری جذاب و نقش و نگاری زیباست، اغلب آن را به صورت موج دار در دسترس استفاده کنندگان قرار می دهند.
 
 
مقاله آموزشی:  کاربرد سنگ مرمر  
 

 تفاوت سنگ تراورتن و مرمریت

 
قیمت سنگ تراورتن طبیعی معمولا بیشتر از سنگ مرمریتاست، اما سنگ مرمریت طبیعی دارای قیمت بالاتری برای کفپوش است. البته هزینه ها با توجه به کیفیت سنگ متفاوت است. هر مترمربع سنگ ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد. بافت مرمریت بسیار صاف است و با حالت براق به رنگ صیقلی تولید می شود.
 
این سنگ تمایل دارد تا کمی از درخشش پر زرق و برق داشته باشد. تراورتن ظاهرا متخلخل است، و به نظر می رسد طبیعی تر و دارای بافت است. با این حال، زمانی که محکم چسبانده شده، پلاک تراورتن صاف و مناسب برای کف و یا به عنوان کفپوش های حمام در نظر گرفته شود. این سنگ نسبتا نرم و جذب کننده آب است، بنابراین لازم است چند لایه رزین برای جلوگیری از نفوذ آب به سنگ استفاده شود.
 
رنگ های تراورتن به طور معمول گرم هستند و از سفید یا کرم تا بژ، طلایی، قهوه   ای و حتی قرمز می باشند. اگر چه سنگ مرمریت گاهی اوقات تک رنگ است، اغلب  آن یک رنگ با رگه های دیگری از طریق آن در حال اجرا، مانند سفید با رگه های خاکستری یا سیاه و سفید است. دیگر رنگ های رایج شامل سیاه و سفید، خاکستری، صورتی، آبی یا سبز می باشند.
 

 علت مصرف زیاد سنگ تراورتن چیست؟

1.برش و سمباده خور بودن 2.مقاومت بالا 3. شرایط استخراج ایده ال 4.زیبایی ظاهری 5. ارزان بودن و ..

استفاده از سنگ های ساختمانی به خصوص سنگ های تزیینی در ساختمان های گوناگون رونق زیادی پیدا کرده است. دلایل انتخاب مختلف سنگ ها رنگ و قیمت آن ها می باشد. در جغرافیای ایران معادن بسیار زیادی از سنگ های معدنی وجود دارد. در شهرستان محلات و در جنوب کوه غار وجود معادن بزرگ و گسترده ی این نوع سنگ ها به چشم می خورد و همچنین در شمال و شمال غرب کوه های سخت حصار ،فیروز کوه و کوه کن و .... معادن بسیار زیادی از سنگ های تراورتن وجود دارد.
 
رنگ سنگ مهم ترین عامل رده بندی است و هرچه سنگ سفید تر و یکنواخت تر باشد مرغوب تر است.از نوع سنگ تراورتن در دو دهه قبل از میلاد مسیح استفاده شده است و کاربرد فراوانی داشته است. به تمامی دلایل بالا باعث شده است که تراورتن به معروف ترین و ایده آل ترین سنگ ساختمانی در ایران باشد.
 

 نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

 
سنگ تراورتن 
 
تمیز کردن سطوحی که از این متریال در طراحی آن به کار رفته است بهتر است به صورت هفتگی انجام شود. اما با این حال نمی توان در این مورد نظر قطعی داد و این بستگی به میزان آلودگی سطح سنگ دارد. برای نگهداری هر چه بهتر از این محصول بهتر است هر 3 تا 5 سال نسبت به سیلر زدن آن اقدام شود. این در حالی است که برای تمیز کردن آن از محصولات شیمیایی قوی استفاده نشده باشد.
 
در این صورت این بازه زمانی باید کوتاه تر باشد. برای تمیز کردن تراورتن در ابتدا باید سطح مورد نظر جارو شده و از هرگونه گرد و خاک پاک شود. در صورتی که گرد و خاک بر روی این متریال باقی بماند به مرور زمان باعث از بین رفتن سیلر از روی آن شده و رنگ سنگ را تغییر می دهد. بهترین راه برای تمیز کردن این متریال در مرحله اول استفاده از آب ولرم و یک تی یا اسفنج می باشد.
 
باید دقت داشته باشید که به یک باره آب را بر روی سنگ نریزید، چرا که می تواند از سیلر سطح عبور کرده و به لایه های داخلی سنگ نفوذ کند و در پی آن باعث تغییر رنگ و حتی کپک زدن سطح سنگ شود. اگر قصد ضدعفونی کردن سطوح سنگی تراورتن را دارید، می توانید از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی غیر اسیدی ملایم داخل 3 لیتر آب استفاده کنید و با یک تی نرم بر روی سطح مورد نظر بکشید.
 
پس از انجام این کار برای بار دوم باید از آب خالی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. بعد از انجام این کار با استفاده از یک حوله نرم سطح سنگ را به طور کامل خشک کنید. برای تمیز کردن درز بین سنگ های تراورتن تنها کافیست از مقداری مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کرده و با استفاده از یک برس بر روی درز بکشید. دقت کنید که زیاد به دست فشار وارد نکنید تا به دوغاب آسیبی وارد نشود.
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر