تاریخچه سنگ بری و سنگ تراشی در ایران چیست؟ - صنایع سنگ افشاری

تاریخچه سنگ بری و سنگ تراشی در ایران چیست؟ - صنایع سنگ افشاری

تاریخچه سنگ بری و سنگ تراشی در ایران چیست؟ - صنایع سنگ افشاری

در کشور ما ، ایران ، منابع و ذخایر معدنی از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. در همین حال ، منابع سنگی موجود در کشور به دلیل کاربردهای فراوان در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
صنایع سنگ افشاری
1400/5/11
0 نظر

دستگاه ابزار پروفیل زن | CNC | واتر جت | صنایع سنگ افشاری | www.afsharistone.ir
مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه 
 

تاریخچه سنگ بری و سنگ تراشی در ایران چیست؟

صنعت سنگ به عنوان منبع مهم درآمد ارزی محسوب می شود. هرچه تکنولوژی و روشهای استخراج و فرآوری در معادن سنگ و کارخانه های سنگبری به روزتر باشد ، کیفیت سنگهای تولیدی بالاتر بوده و اقتصاد کشور را تغییر می دهد. صنایع سنگ افشاری دارای سه شعبه در زمینه انواع سنگ و محصولات سنگی دارد که کلیه خدمات با دستگاه (cnc) ، واتر جت و دستگاه ابزار پروفیل زن را ارائه میدهد.
afsharistone.ir 
 
سنگ تراشی در ایران 7000 سال قدمت دارد. سنگها از دیرباز در ساختمانها از جمله معابد استفاده می شده اند. از هزاره اول ، استفاده از سنگ به شکل سنگ های ساختمانی و سنگ های تزئینی از بناهای ساسانی ، پاسارگاد ، تخت سلیمان و ... تا به امروز در ایران رایج بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و به مرور زمان ، سنگ در صنایعی مانند ساختمان سازی ، پل سازی ، راه سازی و ... مورد استفاده قرار گرفت.
در سال 1307 هجری قمری ، اولین دستگاه سنگ تراشی در ایران همزمان با ساخت کاخ مرمر در منطقه نازی آباد تهران ساخته شد. این دستگاه شامل تیغه های آهنی بود که با پودر و سیلیس کار می کردند. این دستگاه اره نامیده می شد.

در سال 1312 ، برای احداث بانک ملی و دادگاه ، دومین دستگاه برش سنگ توسط گلدشمیت شرکت اشکودا در بازار تهران راه اندازی شد.
سپس در سال 1317 اولین کارخانه سنگ تراشی در ایران به سفارش آستان قدس رضوی در مشهد توسط متخصصان آلمانی ساخته شد و سنگ های حرم امام رضا (ع) ، کاخ مرمر ، بانک مرکزی تهران و بانک سپه تولید شد. توسط این کارخانه

برش سنگ به روش مدرن

در برش سنگ ، اگر سنگهای غیر تخته سنگ وارد کارخانه شوند ، اولین دستگاه در خط تولید ، ماشین ساخت تخته سنگ است. معمولاً برای این منظور از دستگاه تک تکه یا ماشین های برش مانند الماس و سیم فولادی استفاده می شود. در واقع این ماشین ها از تخته سنگ ساخته شده اند تا استفاده از اره ها راحت تر شود.

 1.اره سخت

اره های سخت با استفاده از تراشه های چدنی یا فولادی سنگ ها را برش می دهند. اره سخت معمولاً برای برش گرانیت استفاده می شود. اره های سخت مدرن دارای بیشترین تعداد تیغه هستند که برابر با 150 تیغه با قابلیت برش سنگ در ابعاد 3.5 در 2 است.
صنایع سنگ افشاری دارای سه شعبه در زمینه انواع سنگ و محصولات سنگی دارد که کلیه خدمات با دستگاه (cnc) ، واتر جت و دستگاه ابزار پروفیل زن را ارائه میدهد.
afsharistone.ir 
 
سنگ تراشی  

 2.اره نرم 

استفاده از اره های نرم معمولاً برای سنگ های آهکی مانند تراورتن و مرمر و ... است. مزیت استفاده از این اره ها این است که ضایعات کمتری نسبت به سایر اره های سنگی دارند و بنابراین دقت بالاتری نسبت به سایر اره ها دارند.

3. با استفاده از چنگال برش دهید

قله ها در ابعاد و اندازه های مختلف موجود است. در این نوع ماشین های برش معمولاً از تیغه های دیسکی یا اشکال دایره ای استفاده می شود. روی این تیغه های مدور صمغ های الماسی وجود دارد. در این روش از چند تیغه موازی استفاده می شود و سنگ بلوک به شکل صفحه نمایش داده می شود.
خوشبختانه در کشور ما ، ایران ، بیش از 6500 کارخانه از ماشین آلات مدرن استفاده می کنند. این عدد نشان می دهد که با توجه به ظرفیت فعلی ، کارخانه ها می توانند سالانه 25 میلیون تن سنگ خام را به سنگ فرآوری شده تبدیل کنند.

در حال حاضر میزان صادرات سنگ 2 میلیون تن و عرضه به بازار داخلی حدود 8 میلیون تن است. بر اساس این ارقام ، در نتیجه 15 میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد. در این صورت ، اگر ماشین آلات اصلی این واحدها را مدرن کنیم و این ظرفیت را به حداقل 40 میلیون تن برسانیم ، بازاری برای آن وجود نخواهد داشت.
در نتیجه ، مدرن سازی بدون قابلیت های بازاریابی و فروش باعث سقوط بازار می شود. با این حال ، تنها هر کارخانه ای که بتواند محصولات خود را به بازار عرضه کند ، می تواند کیفیت و کمیت محصولات خود را مدرن و بهبود بخشد.
صنایع سنگ افشاری دارای سه شعبه در زمینه انواع سنگ و محصولات سنگی دارد که کلیه خدمات با دستگاه (cnc) ، واتر جت و دستگاه ابزار پروفیل زن را ارائه میدهد.
afsharistone.ir 
 
 
صنعت سنگ در ایران  

انواع دستگاه های برش سنگ

دستگاه های برش سنگ به دو دسته تقسیم می شوند:
1. قابل حمل (موبایل)
2. کارگاه

1 دستگاه برش سنگ قابل حمل (تلفن همراه)

برای افزایش سرعت و همچنین کار در کوتاه مدت ، برشگران باید سنگ را در محل برش دهند. ماشین های متحرک برش سنگ نسبتاً سبک و قابل حمل هستند ، بنابراین بهترین گزینه برای این کار هستند. دستگاه های برش سنگ قابل حمل دارای قابلیت برش سنگ به طول 65-265 سانتی متر و قابلیت برش در زاویه 0 تا 60 می باشند.
این دستگاه در مدلهای مختلف شامل دستی و نیمه اتوماتیک تولید می شود. در مدل دستی ، حرکت سر دستگاه توسط شخص و در دستگاه های نیمه اتوماتیک ، توسط گیربکس انجام می شود.

2 دستگاه کارگاه برش سنگ

از این دستگاه برای کارهای سنگین و همچنین در کارگاه استفاده می شود. این مدل دستگاه وزن زیادی دارد و باید در جای خود ثابت شود. اکثر ماشین های کارگاهی قابلیت برش زاویه دار را دارند. ماشین های برش سنگ کارگاهی علاوه بر وزن بیشتر ، قدرت موتور بالاتری نسبت به ماشین های متحرک دارند.
ماشین های کارگاهی در برش های پیوسته عملکرد بالایی دارند و در برخی از مدل ها ، قابلیت تنظیم دور موتور و حرکت خودکار سر دستگاه را دارند.

قدمت سنگ در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و در اقتصاد امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه صنعت سنگ به عنوان یکی از منابع مهم درآمد ارزی کشور محسوب می شود. در برش سنگ از روش های برش و برش اره استفاده می شود. برش با اره به دو دسته برش با اره سخت و اره نرم تقسیم می شود.
صنایع سنگ افشاری دارای سه شعبه در زمینه انواع سنگ و محصولات سنگی دارد که کلیه خدمات با دستگاه (cnc) ، واتر جت و دستگاه ابزار پروفیل زن را ارائه میدهد.
afsharistone.ir 

تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات به معنای حفظ منابع ارزی و تامین نیازهای کشور است که در شرایط حساس کنونی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. امروزه برای رشد بازار سنگ بری ایران ، لازم است دولت هزینه های تولید و نوسانات اقتصادی را به حداقل برساند تا زمینه ای برای رقابت بین تولیدکنندگان این صنعت و رقبای خارجی فراهم شود.
 
برای راهنمایی و آگاهی بیشتر از مواد وتولیدات صنایع سنگ افشاری با شماره 09188439204تماس بگیرید. 
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر