طریقه نگهداری و شستشوی اصولی سنگ تراورتن - سنگ افشاری

طریقه نگهداری و شستشوی اصولی سنگ تراورتن - سنگ افشاری

طریقه نگهداری و شستشوی اصولی سنگ تراورتن - سنگ افشاری

سنگ های تراورتن در صورت مراقبت و نگهداری مناسب و اصولی، زیبایی خاصی به فضای خانه شما می دهد.
1400/8/30
0 نظر

طریقه نگهداری و شستشوی اصولی سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن در صورت مراقبت و نگهداری مناسب و اصولی، زیبایی خاصی به فضای خانه شما می دهد. اگر قصد دارید سنگ کف، رویه کابینت و سرویس بهداشتی شما یک عمر دوام داشته باشد و ظاهر و زیبایی خود را حفظ کند، باید نکاتی مهم را برای نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن آموزش ببینید.

شستشوی اصولی سنگ تراورتن

مقاله آموزشی: سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در محیط های داخلی

در کل دو نوع از پرداخت و فرآوری سنگ تراورتن وجود دارد که بیشتر در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ تراورتن هوند که در این فراوری سطح سنگ نسبتا مات شده و انعکاس نور آن بسیار کم است. سنگ تراورتن براق یا پولیش خورده که سطح سنگ بسیار براق می شود و نور زیادی را منعکس می کند. برای تمیز کردن این دو نوع سطح از سنگ تراورتن میتوان با استفاده از دستمال یا یک تی خشک  گرد و غبارها را پاک کنید و سپس با استفاده از آب خالی و یا یک دستمال مرطوب آلودگی های دیگر را تمیز کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مواد شوینده های اسیدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده از پاک کننده های بدون صابون بسیار عالی تر می باشد چون صابون میتواند لکه و رگه روی سنگ به جا بگذارد و سنگ را کدر و مات کند. در صورتی که از مواد صابون دار استفاده می کنید بهتر از محلول رقیق باشد و بعد از پاک کردن با این محلول، سنگ را با آب داغ به صورت کامل آبکشی کنید.

همچنین هیچوقت از سیم ظرفشویی یا هر وسیله ی زبر دیگری اکیدا خودداری نمایید چون این کار باعث می شود سنگ کدر شده و ساب آن از بین می رود.

مقاله آموزشی: آشنایی با ویژگی های سنگ مرغوب ساختمانی

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در محیط های خارجی و نماها

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در محیط های خارجی و نماها

برای تمیز کردن سنگ نماهای ساختمان باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. به طور مثال به میزان رطوبت منطقه و نوع آلودگی باید توجه بسیاری داشت.

تمیز کردن نمای ساختمان تروارتن با توجه به عوامل گفته شده قابل انجام است که در زیر به آن اشاره شده است:

شستشو توسط آب

شستشو توسط مواد شیمایی

یکی از بهترین و آسان ترین روش ها برای شستشوی سنگ تراورتن با استفاده از فشار آب و یا بخار آب می باشد که امن ترین روش است و کمترین آسیب را به نما می زند. استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن رنگ، لکه های سخت و برچسب های تبلیغاتی می تواند موثر باشد اما به این مسئله دقت داشته باشید که از این روش برای تمام نمای ساختمان نمی توان استفاده کرد.

مقاله آموزشی: تاریخچه ی تراورتن

انواع لکه و نحوه شستشوی سنگ تراورتن

انواع لکه و نحوه شستشوی سنگ تراورتن

از بین بردن لکه های سطحی با کمک پاک کننده های مناسب خانگی یا تجاری امکان پذیر می باشد. اما اولین قدم برای تمیز کردن، تشخیص نوع لکه است. وقتی که نوع لکه را تشخیص دادید، به راحتی می توانید برای از بین بردن آن اقدام کنید.

مقاله آموزشی: راهنمای خرید سنگ اسلب بوکمچ و فورمچ

لکه های روغنی:

هر نوع محصولی که روغن داشته باشد می تواند باعث ایجاد یک سری لکه روغن روی سنگ شود و آن را تیره و کدر کند. برای پاکسازی لکه روغن ابتدا با یک دستمال پارچه ای ماده روغنی را برداشته سپس لک را با استفاده از دستمال و پاک کننده های مخصوص مثل چربی زدای قلیایی یا مواد شوینده خانگی پاک کنید. به این نکته حتما توجه کنید که شوینده را به طور مستقیم بر روی لکه نریزید چون ممکن است باعث رقیق شدن و نفوذ بیشتر به داخل سنگ شود.

لکه های جوهر:

لکه های به وجود آمده توسط جوهر خودکار، ماژیک، خودنویس و … را اگر رنگ سنگ تراورتن روشن باشد، می توانید آن را با سفید کننده مثل وایتکس تمیز کنید و برای سنگ های تراورتن تیره از استون یا رقیق کننده لاک استفاده کنید. البته مراقب باشید که به هیچ عنوان به صورت مستقیم از مواد شوینده بر روی لک استفاده نشود.

لکه ها و حلقه های آب:

ریختن آب و خشک شدن آن روی سنگ تراورتن باعث ایجاد یک سری لک های حلقه ای می شود که برای تمیز کردن این لکه های باید از سیم های ظرفشویی با جنس نرم استفاده کنید.

لکه های مواد غذایی:

هر نوع لکه ای که بر اثر چای، قهوه، آبمیوه، مواد غذایی دارای اسید، بر روی سنگ تراورتن به وجود آمده باشد. با استفاده از شوینده های موجود در بازار و یا پاک کننده های خانگی که خودتان می توانید آن ها را ترکیب کنید، این لکه ها را از بین ببرید. برای ساخت این نوع پاک کننده باید 12 درصد پراکسید هیدروژن را با چند قطره آمونیاک مخلوط کنید و بر روی لکه ها قرار دهید و سریعا با دستمال آن را پاک کنید.

لک های حاصله از شوره سنگ تراورتن:

شوره سنگ نوعی رسوب نمک های معدنی درون سنگ می باشد که توسط آب به سطح سنگ منتقل می شود و بعد از تبخیر شدن آب بروی آن باقی می ماند. اگر سنگ به تازگی شوره زده باشد، فقط کافی است سطح سنگ را جاروبرقی بکشید و سطح سنگ را خشک نگه دارید. اما اگر مشکل دائمی باشد و تمیز کردن لکه از توان شما خارج باشد باید از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر