آشنایی با ویژگی های سنگ مرغوب ساختمانی - سنگ افشاری

آشنایی با ویژگی های سنگ مرغوب ساختمانی - سنگ افشاری

آشنایی با ویژگی های سنگ مرغوب ساختمانی - سنگ افشاری

سنگ های ساختمانی برای زیبایی نمای ساختمان ها بسیار پرکاربرد هستند. این عنصر طبیعی کاربردهای بسیار متعددی دارد که در نمای ساختمان, سنگ کف, در محیط های داخلی ساختمان و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
1400/8/30
0 نظر

شناسایی سنگ مرغوب ساختمانی

سنگ مرغوب

سنگ های ساختمانی برای زیبایی نمای ساختمان ها بسیار پرکاربرد هستند. این عنصر طبیعی کاربردهای بسیار متعددی دارد که در نمای ساختمان, سنگ کف, در محیط های داخلی ساختمان و ... مورد استفاده قرار می گیرد. معدن های بسیار زیادی در حوزه ها‌ی استخراج سنگ‌ های ساختمانی فعال هستند و که از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. همین مسئله باعث شده تا آگاهی از مشخصات سنگ مرغوب به امر مهمی تبدیل شود. مرغوب بودن یک سنگ ساختمانی می ‌توان از جهت های مختلف مورد بررسی قرار داد. 

مقاله آموزشی: دلیل شوره زدن سنگ نما چیست؟

توجه داشتن به مشخصات سنگ مرغوب

در بررسی سطح کیفی سنگ ‌های ساختمانی باید به یه سری نکات و  پارامترهای مختلفی توجه خاصی کرد. اما پارامترهای مهم برای انتخاب سنگ کدامند؟ چه ویژگی ‌هایی به عنوان مزیت و عیب سنگ ساختمانی شناخته می‌ شوند؟

ویژگی‌ های ظاهری سنگ های ساختمانی

ویژگی های سنگ مرغوب

سنگ‌ های ساختمانی معمولا به عنوان عنصری تزئینی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. البته که به کار بردن این سنگ ‌ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ ها یکی از مهمترین کاربردهای آن‌ هاست. همچنین از سنگ ها در ساختمان ‌های لوکس و تجاری برای سنگ کف با هدف زیباتر شدن محیط به ‌کار می رود. این مسئله سبب شده است که یکی از مشخصات سنگ مرغوب، زیبایی ظاهری آن دانسته شود.

مقاومت در برابر شرایط محیطی و حفظ زیبایی ویژگی می باشد که به سنگ ارزش بالاتری می‌ دهد. همچنین سنگ ‌هایی که قابلیت ساب‌ پذیری بیشتری دارند و بهتر پولیش می ‌خورند در اکثر موارد به عنوان سنگ‌ های مرغوب‌ تر شناخته می شوند. همچنین یکنواخت بودن طرح سنگ، زیبایی رنگ‌ ها و وجود امواج منظم نیز می‌ توانند به آن برتری ببخشند.

مقاله آموزشی: راهنمای خرید سنگ اسلب بوکمچ و فورمچ

بافت سنگ ها

سنگ‌ ها عناصری طبیعی هستند و بدیهی ‌است که در بافت آن ‌ها گاهی اقات اندکی ناخالصی و خلل مشاهده شود. از این رو یکی از پارامترهای بسیار مهم در بررسی مرغوبیت سنگ، توجه به یکنواخت بودن آن ها است. منظور از یکنواختی بودن سنگ ها عدم داشتن حفره‌ و ترک‌ هایی می باشد‌ که می ‌توانند از زیبایی سنگ کم و استحکام آن را نیز پایین بیاورند. سنگ‌ هایی هم هستند که چنین عارضه ‌هایی دارند معمولاً در هنگام فرآوری و به کمک موادی مثل اپوکسی ترمیم می ‌شوند. با این حال هر چه سنگ ترک و حفره‌ های کمی داشته باشد مرغوبیت آن بیشتر است.

دوام بالای سنگ

این پارامتر خود متاثر از ویژگی‌های مختلف سنگ است. برای مثال می‌ توان گفت مقاومت یک سنگ در برابر نیروهای خارجی ضامن دوام بالای آن خواهد بود. اما در این‌ جا تمرکز ما بیشتر دوام بافت سنگ در برابر عوامل بیرونی‌ ست. از مشخصات سنگ مرغوب می‌توان به جذب آب بسیار کم اشاره کرد. بالا بودن جذب آب در یک سنگ، سبب مستعد بودن سنگ در خوردگی و پوسیدگی و ترک خواهد بود.

مقاومت سنگ در برابر نیرو

مقاومت سنگ‌ های ساختمانی در برابری نیروهای خارجی ویژگی بسیار با اهمیتی است که نباید فراموش کرد. با توجه به کاربرد سنگ و محل استفاده از آن، این موضوع اهمیت بیشتر یا کم‌ تری پیدا می‌ کند.

وزن مخصوص سنگ

وزن مخصوص سنگ را می‌توان یک تیغه‌ی دولبه در بررسی مشخصات سنگ مرغوب ساختمانی دانست. بدیهی‌ ست که هر چه وزن مخصوص یک سنگ بیشتر باشد، می‌ توان گفت تراکم آن بیشتر بوده و ساختار محکم‌ تری دارد. اما این بالا بودن وزن مخصوص خود می‌ تواند عاملی برای افزایش وزن سنگ در مقیاس سطح شود. در چنین شرایطی ممکن است بارهای اضافی ساختمان به دلیل استفاده از چنین سنگ‌ هایی افزایش یابند. یکی از نقاطی که استفاده از سنگی با وزن مخصوص مناسب بسیار اهمیت دارد، نمای ساختمان است.

سخت بودن سنگ

تراکم بالای سنگ و سخت‌تر بودن ساختار آن، عاملی مهم برای جلوگیری از ساییده شدن سنگ است. این ویژگی بیش از هر چیز در سنگ‌های کف ضروری و حیاتی ا‌ست. به ‌ویژه در نقاط پررفت‌ و آمد که ممکن است سنگ‌ ها به مرور ساییده شده و زیبایی اولیه خودشان را از دست بدهند.

مقاله آموزشی: تاریخچه ی تراورتن

نحوه تشخیص کیفیت سنگ های ساختمانی

کیفیت سنگ های ساختمانی

از بین مشخصات سنگ مرغوب ساختمانی، برخی خاصیتی نسبی دارند و با توجه به شرایط ظاهری سنگ مورد بررسی قرار می‌ گیرند. همچنین این نکته نیز پر اهمیت است که مرغوبیت و تناسب یک سنگ با توجه به کاربرد آن بررسی می‌ شود. اما علاوه بر این‌ ها، استانداردهایی وجود دارند که به ما در ارزیابی کیفیت و ویژگی‌ های یک سنگ کمک می‌ کنند.

مقاله آموزشی: سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ چیست؟

استاندارد های مهم سنگ ساختمانی

استانداردهای سنگ ساختمانی پارامترهای توافقی در بررسی مشخصات سنگ مرغوب هستند. این پارامترها به کمک دستگاه‌ های بسیار دقیق و طی آزمون‌ های استانداردی اندازه‌گیری شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌ گیرند. در صنعت ساختمان‌ سازی و به‌ منظور انتخاب سنگ‌ های مناسب، متخصصین با دقت بسیاری این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

استانداردهای مهم سنگ های ساختمانی:

مقاومت فشاری سنگ های ساختمانی (کد استاندارد ملی ISIRT 5698 و کد استاندارد جهانی ASTM C170)

ضریب نرم شدن سنگ در آب یا درصد جذب آب (کد استاندارد ملی ISIRI 5699 و کد استاندارد جهانی ASTM C121)

مقاومت کششی (کد استاندارد جهانی BIS 121)

مقاومت سایشی سنگ (کد استاندارد ملی ISIRT 5700 و کد استاندارد جهانی ASTM C1353)

وزن مخصوص سنگ (کد استاندارد ملی ISIRI 5699 و کد استاندارد جهانی ASTM C97)

مدل گسیختگی سنگ (کد استاندارد ملی ISIRI 5690 و کد استاندارد جهانی ASTM C120)

در هنگام خرید حتما به مشخصات سنگ توجه کنید

تا اینجا متوجه شدید که یک سنگ مرغوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد، می‌ توانید با توجه به نیاز خود اقدام به بررسی و خرید سنگ مرغوب آن‌ ها نمایید.

کیفیت سنگ ‌های ساختمانی با قیمت آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. از این رو سنگ‌ های ساختمانی دارای استانداردهای بالاتر و کیفیت ظاهری بیشتر اغلب در ساختمان‌ های لوکس استفاده می‌ شوند. شما می‌ توانید با توجه به کاربرد مورد نظر و بودجه ‌ی خود اقدام به انتخاب و خرید سنگ‌ ها از بین طیف گسترده ای که موجود است نمایید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر