انواع سنگ ارزان 09121030828 - صنایع سنگ

انواع سنگ ارزان 09121030828 - صنایع سنگ

سنگ ها با توجه به کاربرد و محل نصبان در ساختمان، باید مقاومت فشاری متناسب داشته باشند.
1402/5/10
0 نظر

انواع سنگ ارزان

مقاومت فشاری سنگ

سنگ ها با توجه به کاربرد و محل نصبان در ساختمان، باید مقاومت فشاری متناسب داشته باشند. قبل از خرید سنگ، باید در نظر بگیریم سنگ قرار است در چه آب و هوایی و چه قسمتی از ساختمان نصب شود و کاربرد آن چه خواهد بود.

حداقل مقاومت فشاری در سنگ نما ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر است، حداکثر تنش و فشاری که سنگ نما تحمل می کند نیز ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر می‌باشد. مقاومت فشاری سنگ های کف واحد های تجاری و مسکونی و کف پارکینگ متفاوت است.

مقاومت فشاری سنگ کف واحد های مسکونی، حداقل ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر و مجتمع های تجاری و اداری ۲۷۰ کیلوگرم بر سانتیمتر و کف پارکینگ و محوطه ۹۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر است.

سنگ ارزان

مقاومت خمشی و مقاومت کششی سنگ

توانایی یک سنگ در تحمل تنش هایی که بصورت کششی به سنگ وارد می‌شود، به طوری که پس از این تنش سنگ ترک نخورد، مقاومت کششی سنگ می باشد.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ ترین سنگ ساختمانی

زمانی که آب در منافذ سنگ یخ می‌زند، حجم آب با منبسط شدن بر اثر یخ زدن افزایش می یابد و باعث ایجاد تنش های کششی در دیواره های منافذ سنگ و در نتیجه ترک خوردن و از هم گسسته شدن سنگ می‌شود.

مقاومتی که یک سنگ برای تحمل نیروهای یکنواخت که منجر به خم شدن سنگ می‌شود به طوری که سنگ دچار گسستگی نشود، مقاومت خمشی سنگ است.

(جهت دریافت مشاوره در زمینه خرید سنگ روی کابینت با ما در ارتباط باشید 09121030828)

جذب آب سنگ

ساختار و بافت دارای حفره ها و رگه های فراوانی است که در طول سالیان شکل گرفته است. این حفره ها و رگه ها، یکی از مهمترین دلایل اصلی کاهش مقاومت فشاری سنگ می باشد و تخلخل درون بافت سنگ نیز، نفوذ آب در سنگ را باعث می شود.

در مراحل استخراج و فرآوری سنگ های طبیعی، پس از استخراج از معدن و برش سنگ قله و تهیه پلاک سنگ اقدام به ترمیم سطح سنگ می شود و با استفاده از چسب، پودر سنگ و رزین، حفره های سطح سنگ پوشانده و ساب می خورد.

این کار سطح زیبا و صیقلی برای سنگ می سازد، اما امکان پر کردن حفره های درون سنگ وجود ندارد. در بافت بسیاری از سنگ های طبیعی موجود در بازار، مقدار قابل توجهی آهک وجود دارد که به طور میانگین تا ۱۵ درصد ساختار سنگ طبیعی را تشکیل می دهد.

این میزان قابل توجه آهک در سنگ، دلیل بسیاری از معایب سنگ های طبیعی است. وجود آهک در سنگ های طبیعی باعث شوره زدگی و سفیدک زدن سطح سنگ، بستن جلبک و نفوذ آب به درون سنگ و ورقه شدن سنگ می باشد.

در سال های اخیر، برای پایین آوردن درصد جذب آب در سنگ های طبیعی، با استفاده از فناوری نانو، محصولاتی روانه بازار گردیده که اصطلاحا سطح سنگ را Water Proof یا ضد آب می کند.

این محصولات با توجه به پایه حلال آن به دو شاخه اصلی نانو پوششی بر پایه آب می باشد و یا بر پایه تینر تقسیم می شود. محصولات بر پایه تینر گرانتر و پر هزینه تر می باشد، ولی علاوه بر قابلیت ضد آب کردن سطح سنگ، قابلیت پولیش کاری نیز دارد و سطح سنگ براق و زیبا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قیمت سنگ تراورتن کرم

اجرای پوشش های نانو بر روی سطح سنگ برای کاهش میزان جذب آب، در دو مرحله و به فاصله زمانی ۲۴ ساعت انجام می گیرد و پس از تکمیل نمای ساختمان، بند کشی و شستشوی کامل نما در دو نوبت، مواد نانو با دستگاه یا بصورت دستی با قلمو روی سطح سنگ پاشیده می شود. البته این مواد تاثیر دائمی نخواهد داشت و بسته به کیفیت محصول نانو، میزان ماندگاری مواد در سطح سنگ متفاوت خواهد بود. میزان جذب آب سنگ در نمای بیرونی نباید از ۲ درصد بیشتر باشد. 

کاربرد سنگ

این نکته که قرار است سنگ در چه قسمتی از ساختمان استفاده شود و دارای چه ویژگی ها و شرایط آب و هوایی می‌باشد بنا به موارد ذکر شده قابل تعیین است. برای ساختمان هایی که در مناطق مرطوب و گرم قرار دارند، سنگ تراورتن تکاب برای نما مناسب است.

سنگ هایی که در کف ساختمان کار می شوند با توجه به کاربری ساختمان  می‌تواند متفاوت باشد، مثلا برای ساختمان های مسکونی سنگ های کریستال و مرمریت بهترین گزینه هستند، یا برای محیط های اداری و تجاری انتخاب گرانیت و مرمریت مناسب تر است. همچنین برای نما سنگ های تراورتن، گرانیت و سنگ چینی مناسب است.

(جهت دریافت مشاوره در زمینه خرید سنگ روی کابینت با ما در ارتباط باشید 09121030828)

یکپارچگی سنگ در ابعاد بالا

انتخاب ابعاد یک سنگ برای پروژه های بزرگ باید زیاد باشد تا بتوان برای پروژه های بزرگ آن سنگ را از همان سورت مورد نظر تأمین نمود، اطلاع از معدن سنگ تا چرخه تولید و فناوری آن سنگ اطلاع بااهمیت است، امکان بهره برداری  از برخی معادن کشور در بعضی از فصول سال وجود ندارد و عملا معدن تعطیل است و یا بعضی از معادن ممکن است ذخیره کافی سنگ انتخابی را نداشته باشند و پروژه ناتمام بماند.

بیشتر بخوانید: قیمت سنگ پله کرم رنگ

رنگ سنگ مورد نظر

رنگ سنگ باید با طراحی و نمای ساختمانی هماهنگ باشد. سنگ های ساختمانی از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع هستند. نکته مهم این است که رنگ همه سنگ های ساختمانی ثابت نیست و در برابر نور خورشید رنگ خود را از دست می‌دهند. پس در نماهای خارجی ساختمان ها و تمواردی که در معرض نور خورشید قرار دارند، باید از سنگ هایی استفاده شود که در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نداشته باشند. 

(جهت دریافت مشاوره در زمینه خرید سنگ روی کابینت با ما در ارتباط باشید 09121030828)

معدن سنگ

فاصله کارخانه سنگ از معدن سنگ، یکی از عواملی است که روی قیمت سنگ موثر می باشد. معادن سنگ،  ویژگی های مختلفی دارند و در بافت سنگی که قصد خرید آن را داریم نقش اساسی دارند.

نوع برش سنگ

سنگ های ساختمانی معمولا به دو صورت تایل و اسلب برش زده می‌شوند و باتوجه به نیاز و همچنین کاربرد سنگ و طراحی، یکی از این دو نوع انتخاب می شود.

سنگ کرم

عوامل موثر در ارزان تر بودن سنگ تراورتن

دلایل ارزان شدن سنگ، در درجه اول کیفیت ساختار و فراوری سنگ، سپس در رنگ و رگه و طرح آن مشخص می کند.

هرچه جذب آب بیشتر باشد قیمت پایین تر خواهد بود.

هرچه تخلخل بیشتر و مقاومت پایین تر باشد قیمت سنگ پایین تر خواهد بود.

هرچه طیف رنگ بیشتر باشد و سنگ تیره تر باشد سنگ ارزان تر خواهد بود.

هرچه سنگ در ابعاد طولی کوتاه تر باشد، قیمت ارزان تری خواهد یافت.

فراوری ضعیف تر نیز می تواند تا حد زیادی باعث ارزان تر شدن سنگ شود. 

بیشتر بخوانید: سنگ کرم دهبید

از عوامل دیگر می توان برشمرد:

ساب نه چندان براق

عدم برش دقیق و گونیا

کیفیت رزین و اپوکسی 

کوره شدن سنگ 

(جهت دریافت مشاوره در زمینه خرید سنگ روی کابینت با ما در ارتباط باشید 09121030828)

عوامل موثر در ارزان تر بودن سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت جز سنگ های نسبتا گران محسوب می شوند اما موارد زیر باعث ارزان تر شدن این سنگ می شود:

وجود ناهمگونی های رایج گرانیت در طرح و رنگ مانند غده – شال و …

مقاومت سایشی و خمشی کمتر

ساب های نه چندان براق

ابعاد پایین تر

جذب آب بالاتر

بیشتر بخوانید: سنگ کرم آباده 

عوامل موثر در ارزان تر بودن سنگ مرمریت

رگه های ترک زا

جذب آب بالاتر

ناهمگونی در طرح و رنگ

نوع ساب

یو وی 

عدم برش دقیق و گونیا 

لب پر بودن

ابعاد پایین تر

مقاومت خمشی و سایشی پایین

پله کرم

عوامل موثر در ارزان تر بودن سنگ لایم استون

سنگ لایم استون به دلیل آهکی بودن، جذب آب بالایی دارد و از مقاومت سایشی پایینی برخوردار است. از این سنگ تنها می توان در دیوار هایی که در فضای داخلی و دور از رطوبت قرار دارند استفاده کرد. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر